Brev
13 år og har drukket?
Hej
Jeg er en dreng på 13, som har drukket et par gange. Jeg har taget noget af mine forældres alkohol et par gange og her snakker vi, snaps, vodka, whiskey. Jeg drak for to måneder siden med et par af mine kammerater og vi blev meget fulde, men blev opdaget…. Jeg havde ikke fået lov til at drikke så de blev meget fulde.
Jeg kunne godt tænke mig at drikke igen men ved ikke hvordan jeg skal snakke med mine forældre om det.
Har snakket med nogen om at drikke til nytår, men vil gerne have det afklaret med mine forældre først.
Hvad skal jeg gøre?
Tak på forhånd
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 13 år
Tak for dit brev.
Jeg synes det er rigtig godt, at du gerne vil have afklaret med dine forældre, at du tænker på at drikke til Nytår og hvad de mener om det. Det er meget ansvarligt og ærligt.
Mon der var voksne, der talte med dig og dine venner, da i blevet meget fulde?  Måske var det dine forældre, der opdagede jer? Så der er i hvert fald nogle voksne som har set, I har været meget fulde. Måske I fik en snak omkring det med at drikke, især når I ikke er ældre en 13 år? Det håber jeg, så er det ofte nemmere at snakke sammen igen.
Du kunne måske vise dine forældre dette brev, som en indgang til at I kan få en snak om hvordan holdningen er til alkohol, også fremover. Måske vil de vil foreslå, at hvis du skal drikke alkohol så er det hjemme, hvor de kan passe på dig. Måske vil de sige, at alkoholen må vente. Ville det mon være OK med dig? Eller vil drikke alligevel?
Jeg synes, det er meget stærkt alkohol du har drukket, og det slår altså hårdt og hurtigt. Det kan betyde, at du ikke når at mærke, hvor fuld du er. Det kan jo føre til at du skal på hospitalet til udpumping. Udpumpning er for undgå skader på indre organer og at man ikke dør af alkoholforgiftning.  Derfor vil jeg anbefale, at du ikke drikker stærk alkohol.
Få en snak med dine forældre, som du foreslår. Så håber jeg, I sammen finder en løsning og aftale om alkohol.
Vi taler med mange unge, som også føler sig tvunget til at drikke en masse alkohol, som de faktisk ikke er klar til. Det kan skyldes, at sådan gør man i vennegruppen for at være sej eller fordi man har ældre venner.
Med det vil jeg sige, at det er en god idé at starte stille og roligt, overvej om det ikke er bedre at vente og får den snak med dine forældre.
Jeg håber du får en god snak med dine forældre.
De bedste hilsner
BørneTelefonen