13 år og har drukket?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 13 år

 Tak for dit brev.

Jeg synes det er rigtig godt, at du gerne vil have afklaret med dine forældre, at du tænker på at drikke til Nytår og hvad de mener om det. Det er meget ansvarligt og ærligt.

Mon der var voksne, der talte med dig og dine venner, da i blevet meget fulde?  Måske var det dine forældre, der opdagede jer? Så der er i hvert fald nogle voksne som har set, I har været meget fulde. Måske I fik en snak omkring det med at drikke, især når I ikke er ældre en 13 år? Det håber jeg, så er det ofte nemmere at snakke sammen igen.

Du kunne måske vise dine forældre dette brev, som en indgang til at I kan få en snak om hvordan holdningen er til alkohol, også fremover. Måske vil de vil foreslå, at hvis du skal drikke alkohol så er det hjemme, hvor de kan passe på dig. Måske vil de sige, at alkoholen må vente. Ville det mon være OK med dig? Eller vil drikke alligevel?

Jeg synes, det er meget stærkt alkohol du har drukket, og det slår altså hårdt og hurtigt. Det kan betyde, at du ikke når at mærke, hvor fuld du er. Det kan jo føre til at du skal på hospitalet til udpumping. Udpumpning er for undgå skader på indre organer og at man ikke dør af alkoholforgiftning.  Derfor vil jeg anbefale, at du ikke drikker stærk alkohol.

Få en snak med dine forældre, som du foreslår. Så håber jeg, I sammen finder en løsning og aftale om alkohol.

Vi taler med mange unge, som også føler sig tvunget til at drikke en masse alkohol, som de faktisk ikke er klar til. Det kan skyldes, at sådan gør man i vennegruppen for at være sej eller fordi man har ældre venner.

Med det vil jeg sige, at det er en god idé at starte stille og roligt, overvej om det ikke er bedre at vente og får den snak med dine forældre.

Jeg håber du får en god snak med dine forældre.

 De bedste hilsner

BørneTelefonen

Flere gode råd til unge Om alkohol

Når man er ung, kan det være, at man begynder at interessere sig for fester. Eller måske at ens venner, er begyndt at feste – og måske er nogen også begyndt at drikke øl og drinks til festerne?

Har du tanker som: Jeg føler, jeg skal drikke, for at være en del af fællesskabet. Det er som om, der er et gruppepres til festerne. Hvordan siger jeg fra? Jeg vil gerne prøve at drikke, men hvordan taler jeg med mine forældre om det? Jeg tror jeg har et alkoholproblem, hvordan får jeg hjælp til at komme ud af min afhængighed? Hvad kan der ske, hvis jeg drikke for meget? Min ven bliver altid for fuld, hvordan kan jeg hjælpe?

Tjek siden ud og find svar på dine spørgsmål. Du kan tage en quiz og finde ud af, om du kender til myterne om alkohol. Du kan også læse gode råd til, hvordan du drikker alkohol på en sikker måde eller du kan læse andre børns dilemmaer og se BørneTelefonen svar.

Alkohol og stoffer Andre der hjælper

Netstof

Rådgivning og information om alkohol og rusmidler. Find et behandlingstilbud.
Læs mere

Alkolinjen

Til dig, der drikker meget alkohol eller er pårørende til alkoholmisbrug