Brev
Wanna kill myself
Hej.
Jeg har ingen ide til hvordan man starter sådan noget her, så jeg springer bare ud i det.
Baggrund: Okay.. Det første i skal vide er at min mor er alkoholiker. Jeg har ikke set min mor i snart 4-5 år. (Hun hader mig) Jeg er vokset op med en mor, som altid er fuld og cutter sig selv, for at få opmærksomhed og jeg har altid sagt at jeg ikke ville være som hende, på nogle som helst måde, men i de seneste 3-4 år, har jeg haft det dårligt.
Jeg går altid rundt med selvmordstanker, tænker på det hver eneste fucking dag. Vis jeg ser en kniv, forstiller jeg mig altid at skære mig selv så dybt, så jeg dør af det. Eller overvejer at går ud foran en bil, men jeg kan ikke få mig selv til at gøre det, da jeg ved at det er selvisk af mig og jeg ved min papfar ville blive ked af det. (Kender ikke min far) det irritere mig!
Den eneste måde jeg kan sørge får jeg ikke begår selvmord er at cutte og ryge og drikke.. Og jeg hader mig selv for det, da jeg er blevet ligesom min mor.. Og det var det jeg ikke ville, men det er forsent nu..
Min papfar ved ikke hvordan jeg har det eller at jeg ryger og drikker.. Jeg er så sur på mig selv, men det er den enste måde jeg rent faktisk føler mig i live på. (Lyder sikkert dumt, LOL.) jeg ville ønske jeg ikke var født.. Eller at jeg ikke var som jeg er nu…
Jeg græder lige nu og jeg aner ikke hvad jeg skal gøre.. Når jeg tænker på min fremtid, tænker jeg at jeg færdiggøre skole og derfor selvmord.. Jeg har givet op og ville ønske så inderligt jeg bare kunne være uselvisk og begå selvmord, men det kan jeg ikke.. Og ved ikke hvad jeg skal gøre for at få det bedre..
Aner ikke hvis det her giver mening, er ret fuld.
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 17 år
Det er en svær situation, du står i, fordi du både mangler din mor og din far - og det kan få selv den stærkeste til at vakle.
Men det, der springer mig positivt i øjnene, er, at selvom du har de tanker, du har, så er det faktisk lykkedes dig at holde dig ovenpå. Det betyder, at du besidder en flot styrke - også selvom du gør ting, du ville ønske, du ikke gjorde. Det ligger i menneskets natur at gøre nærmest hvad som helst for at overleve. Og det gør du også, selvom du præges af tanker om det modsatte.
Du skriver ikke, om du har fået hjælp til at klare dine problemer, men som jeg ser det, er det i hvert fald dét, du skal have.
Det er umenneskeligt hårdt at vokse op i et hjem med en forælder, der har det skidt, som din mor må have haft det - og måske stadig har det.
Når børn udsættes for sådan en opvækst, så kommer det til at præge hele deres liv og verden. Og det er sjældent, at det bare lige er noget, der går over igen.
Man skal som regel have hjælp til at føle sig okay og til at lære, at der er andre måder at leve på, end dem man oplever hos sine forældre.
Jeg kan forstå, at du går i skole. Her kan du faktisk få hjælp. Du kan henvende dig til din lærer og fortælle vedkommende, at du har det rigtig skidt. Skolen har pligt til at hjælpe dig med at få den hjælp fra kommunen, som du har behov for og ret til. Og her mener jeg samtaler med en psykolog. Din skole har også tilknyttet en skolepsykolog, så måske kan du starte der.
Du kan også vælge at fortælle det hele til din papfar. Det virker som om, at I er glade for hinanden, så jeg forestiller mig, at han vil gøre alt, hvad han kan for at hjælpe dig, hvis han får indsigt i, hvor skidt du har det.
Da det ofte er svært at tage hul på sådanne samtaler, kunne du eventuelt skrive det hele i et brev. Så kan du give dig god tid til at få det hele med og til at forklare, hvordan du går og har det.
Sidst med ikke mindst kan du også kontakte BørneTelefonen på telefon, sms eller chat. Her kan du så få en anonym samtale med en rådgiver, som kan hjælpe dig med, hvad du har af muligheder og rettigheder, og hvordan du skal få talt med din papfar eller med din lærer.
Jeg kan i øvrigt sagtens forstå, at du er bange for at blive som din mor, men det kan du godt undgå. Du skal se den situation, du står i lige nu som en midlertidig periode, hvor du har det skidt og ikke rigtig kan finde op og ned på det hele.
Du er ung, teenager, har en masse dårlig oplevelser med dig fra fortiden, og samtidig ved du ikke, hvad fremtiden byder. Men det ER også muligt at ændre på det. Dels vil du blive stærkere i takt med, at du bliver ældre, og dels vil du med den rette hjælp kunne lære at takle tingene på en måde, hvor du ikke bliver så påvirket, at du mister troen på dig selv og fremtiden.
Der er helt sikkert en god fremtid for dig. Men du skal have hjælp til at nå derhen. Og det har du nu taget så flot initiativ til ved at skrive herind!
Kærlig hilsen
BørneTelefonen