Suicidal/Hate my Life.

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige,

Tak for dit brev, hvor du rækker ud efter hjælp. Du har så meget fortjent at få hjælp, vi har alle brug for at føle os elsket og holdt af.

At vokse op med en mor der er alkoholiker og som derudover har været så dårlig at du og din øvrige familie har været vidner til selvmordstrusler, løgne og ubehagelig opførsel, sætter dybe spor. Ikke nok med at du ikke har haft en mor som har givet dig kærlighed, omsorg og tryghed som det er meningen en mor skal, så har samvær med din mor givet dig det modsatte, nemlig utryghed og usikkerhed. Hun har i et raseri sagt at hun ville ønske du aldrig var født og den tanke skal du så leve videre med. Hun har ikke bekræftet dig i hvor dejlig en pige du er og været der for dig hvis noget var drøjt. Sådan en barndom sætter sine spor og du har brug for hjælp.

Du er selv meget bevidst om de ting du har oplevet og hvordan din mor har påvirket dig, men det virker som om du går rundt med langt de fleste af disse tanker alene? Du skriver at du ikke stoler på nogen og har ’big trust issues’ og jeg tænker det må være derfor du hellere holder det for dig selv? Lige meget hvor stærk du end er, så er der dog ikke nogen tvivl om at du har brug for hjælp udefra, fra en voksen, til at få det bedre. Det der er sket i dit liv er ikke noget du kan bruge din fornuft til at bearbejde, og slet ikke alene.

Du siger at du godt kunne tænke dig at blive tjekket for depression og angst. Jeg synes det er en god idé at tage kontakt til din læge, en lærer du har tillid til eller evt. en skolepsykolog. Jeg ved du ikke har tillid til at de kan hjælpe, men tænk hvis de kunne? Hvad ville det værste der kunne ske være hvis du fortalte det? De vil sikkert involvere din far, selvom jeg kan læse du har svært ved denne tanke. Men selvom han måske bliver ked af det eller skuffet (oftest vil skuffelsen være over sig selv for ikke at kunne været der mere for én), tror du så ikke at han i sidste ende ville være glad for at du fik hjælp? Jeg går ud fra at din far er én af dem der ville blive ulykkelig hvis du ikke længere var her? Du fortjener at leve livet, dit liv og det kræver lige nu støtte og hjælp fra en voksen, håber du vil give det en chance. Den ene procent af dig der tror på at du kan få det bedre skulle gerne komme til at fylde meget mere når der er nogen der hjælper dig.

Jeg kan forestille mig at gå med de mange negative tanker omkring din mor og dig selv som du gør, må føles som om du er ved at blive ædt op indefra? Der er ikke plads til glæde og de sorte tanker giver bare grobund for endnu flere sorte tanker. Mon det kan tænkes at dit selvhad egentlig bunder i at du ikke føler dig glad og derfor ikke kan glæde dig over noget ved dig selv? Når man oplever meget psykisk smerte kan det næsten komme til at føles som en lettelse at føle fysisk smerte i stedet – det er derfor nogle vælger at cutte/sulte sig selv. Det handler ikke om mad/at skære sig, men om følelser.Det er følelserne der har brug for at komme ud og blive bearbejdet med hjælp fra voksne.

Måske du ville have glæde af at kigge på Landsforeningen mod Spiseforstyrrelse og Selvskade’s hjemmeside: http://www.lmsos.dk. Du kan også tage kontakt til deres rådgivning.

Jeg tror på at hvis du får hjælp til at ’få ryddet op’ i nogle af alle de sorte tanker, at du stille og roligt også vil få det bedre med dig selv. Jeg håber derfor at du vil bruge noget af det mod, du har vist du ved at skrive herind, til at tage kontakt til en voksen. Du er også altid velkommen til at kontakte os igen. Jeg ønsker dig al det bedste med på vejen.

Kærlig hilsen,

BørneTelefonen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.