Stofproblemer

Hej

jeg er en dreng på 13 år

og jeg har fundet nået vidt pulver i min fars soveværelse og de sidste bar dag har min far varet marklig

hvad skal jeg gør

Dreng, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 13 år,

Jeg forstår godt, at du bliver bekymret for din far og ikke helt kan finde ud af, hvad du skal gøre. Måske tænker du, at det kan være stoffer? Men måske er det noget medicin, din far har fået af lægen? Medicin kan også godt gøre en lidt mærkelig.

Det er en god idé at du snakker med din far og din mor om det. Måske er der en af dem, som du helst vil snakke med?

Hvis du har en anden god voksen, du kan snakke med, så kan den voksne også hjælpe dig med at finde ud af, hvad det er for noget pulver, du har fundet hos din far.

Måske kan du få en en forklaring? Det kan også være svært at tale om - selv for voksne. Hvis du har mod på det, synes jeg du skal fortælle din far, at du er bekymret for ham og fortælle ham, hvad du har oplevet.

Hvis det er stoffer, så kan det også være en idé at ringe ind til os på 116111, så vi kan snakke mere med dig, om det der er svært.

Det kan også være en idé at få hjælp hos Tuba - det er en rådgivning til unge, som har forældre med et alkohol- og/stofmisbrug: https://tuba.dk/chat  Chat | tuba.dk

I 1 til 1 chatten kan du tale personligt med en rådgiver. Du kan være helt anonym, og samtalen slettes automatisk, når chatten afsluttes. I gruppechatten kan du tale med andre unge og en rådgiver.

Jeg håber, at du får taget mod til at sige det højt for det er endnu et skridt til at få hjælp. Din far er heldig at have sådan en omsorgsfuld søn, der kun vil ham alt det bedste.

Kærlige hilsnen

BørneTelefonen

Drikker din mor eller far for meget? Få flere gode råd her

Det er svært at leve med en forælder, der drikker for meget. Det kan føles som om, de slet ikke er sig selv. Alkoholen kan også gøre, at du ikke føler dig tryg og du kan måske føle, at din mor eller far vælger at drikke fremfor at passe på sig selv og sin familie.

Måske har du tanker som: Jeg tror mine forældre har et alkoholmisbrug! Min mor er alkoholiker, hvad kan jeg gøre? Min far drikker i smug, hvem skal jeg sige det til? Jeg kan ikke stole på min far, for jeg ved ikke hvornår han drikker sig fuld. Når min mor er ædru elsker jeg hende, men når hun er fuld, så er hun en helt anden person.

Hvis der er alkoholproblemer i din familie, er det vigtigt, at du ikke går alene med det. Her på siden kan du finde gode råd til, hvordan du får hjælp til at tale om det – og hvem du kan tale med det om. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.
Stem

Forældre og alkohol