stofmisbrug

Kære Børnetelefonen.

Jeg har en meget roddet familie. Men det værste er nok min fars stofmisbrug.

Jeg er rigtig tit deprimeret fordi min fars misbrug har ødelagt hele mit liv! Vores økonomi er plaget af en gæld fra hans narko mm.

Jeg har ikke set ham i snart 5 år og jeg forstår ikke hvorfor han ikke vil se os(mig og min tvillingebror) Min bror vil slet ikke ha noget med ham at gøre, men jeg savner ham rigtig meget på samme tid som at jeg er så vred og skuffet over de valg han har taget.

Jeg føler at det er så uretfærdigt at jeg skal vokse op uden en far…. (Men for at vende tilbage til det med jeg ikke ser ham) Så siger alle hele tiden til mig og min bror at vores far elsker os…men vis han virkelig elskede os, havde han så ikke kæmpet for at stoppe sit misbrug og vinde os tilbage?

Jeg er så forvirret of ved ikke hvad jeg skal tænke om ham.

Hilsen mig.

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år,

Tak for dit meget ærlige brev. Jeg forstår godt dine tanker og din forvirring over din far.

Alle følelserne omkring din far ved jeg, du deler med mange andre unge, som har forældre med misbrugsproblemer. Jeg ved ikke hvorfor, din far har valgt ikke at have kontakt til jer, men måske kunne det tænkes, at han på den måde tænker, han passer på jer, så I ikke skal være vidne til stofmisbruget. Sådan som jeg læser dit brev, savner du ham rigtig meget og savner svar på en masse helt naturlige spørgsmål, som kun han kan svare på.

Kunne det mon lade sig gøre, at du tog kontakt til din far, og fik snakket med ham om, at du savner ham, og gerne vil have en form for kontakt, så I måske kunne ses en gang imellem, fx når han har gode perioder. Det behøver ikke være så meget i starten, måske skal I bare skal gå en tur sammen eller snakke i telefon. På den måde har du lidt kontakt, og det kan måske være med til, at du ikke føler dig helt uden far, og måske kan han svare på nogle af dine spørgsmål.

Tit er det sådan, at hvis ikke man får svar på de spørgsmål, man kan have om ens forældre, så kommer der en masse vrede, sorg og forvirring, fordi  man søger en forklaring, og det er helt naturligt.

Jeg forstår dit brev, som at du forståeligt nok har en masse vrede og forvirring omkring din far. Er du mon blevet tilbudt noget hjælp til at få snakket de ting igennem? Jeg tænker, at det er vigtigt, at du får noget voksenhjælp til at få styr på alle dine tanker omkring din far. Det er hårdt og ikke i orden at være alene om det. Jeg ved fra andre unge, at det er tanker som er svære at dele med andre.

Kender du en voksen, som du har tillid til? En lærer på din skole, en i din familie, en venindes mor eller en helt anden, der sammen med dig kunne hjælpe med at finde den hjælp, der skal til, for at du kan få det bedre? Jeg ved, at det ikke får din far stoffri, at du snakker med en voksen. Selv om det måske lyder mærkeligt, at du skal snakke med en voksen, er det super vigtigt at alle dine tanker kommer ud og bliver delt med nogen, der kan lytte og hjælpe med at få styr på dem og hjælpe dig med at finde svar.

Man kan sige, at du allerede er på vej til at få hjælp ved, at du har været så sej at skrive til os. Hold fast i dit mod, du fortjener hjælp, og hvis det hele virker for uoverskueligt lige nu, kan du starte med at ringe til BørneTelefonen 116111, det er gratis og du behøver ikke fortælle dit navn, vi er klar til at snakke, sms'e eller chatte med dig.

De bedste hilsner BørneTelefonen

Drikker din mor eller far for meget? Få flere gode råd her

Det er svært at leve med en forælder, der drikker for meget. Det kan føles som om, de slet ikke er sig selv. Alkoholen kan også gøre, at du ikke føler dig tryg og du kan måske føle, at din mor eller far vælger at drikke fremfor at passe på sig selv og sin familie.

Måske har du tanker som: Jeg tror mine forældre har et alkoholmisbrug! Min mor er alkoholiker, hvad kan jeg gøre? Min far drikker i smug, hvem skal jeg sige det til? Jeg kan ikke stole på min far, for jeg ved ikke hvornår han drikker sig fuld. Når min mor er ædru elsker jeg hende, men når hun er fuld, så er hun en helt anden person.

Hvis der er alkoholproblemer i din familie, er det vigtigt, at du ikke går alene med det. Her på siden kan du finde gode råd til, hvordan du får hjælp til at tale om det – og hvem du kan tale med det om. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.
Stem

Forældre og alkohol