Stoffer

Hej BørneTelefonen jeg har i lang tid tænkt over at skrive til jer så nu gør jeg det, min far er stof misbruger og spiller spil på nettet. Jeg bor ikke hos ham men er nogle gange hos ham i weekenden.

Jeg har en plejemor som hjælper mig men jeg føler ikke altid at jeg bare kan tale med hende selvom hun er en rigtig mor for mig.

Jeg vil gerne kunne tale med mine veninder om hvordan jeg har det men jeg er bange for hvad de vil sige vis jeg fortalte det.

Jeg har ikke set min mor i 8 år og jeg har ikke kontakt med hende. Jeg har valgt at skrive til jeg fordi at jeg ikke vil være en del af stofmisbruget men jeg vil stadig gerne være hos ham fordi han er en god far. Jeg håber i forstod mig og i måske kender noget så man tænker mindre på det.

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år

Hvor er det godt, at du skriver ind til BørneTelefonen nu, hvor du har tænkt på det så længe. Jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig.

At være barn af en misbruger er rigtig hårdt. Selvom din far forsøger at være den bedste far, han kan, så har stofferne sådan en voldsom kraft, der desværre kan skygge over alt andet. Det er det, der er så forbandet hårdt!

Jeg ved, at mange andre børn og unge (og voksne), der er pårørende til en misbruger, er nødt til at holde afstand til misbrugeren, fordi det simpelthen er for hårdt. Du skriver dog, at du stadig gerne vil være hos ham, og derfor er I nødt til at finde ud af, hvordan I kan være sammen på god måde. Det vigtigste er dig og dine følelser. Det skal være rart for dig! Husk det.

Din far skal vide, at du ikke kan og vil være en del af misbruget. Derfor kan det være, at I skal finde nye måder at være sammen på. Det kan fx være, at du ikke skal være hos ham en hel weekend, men måske bare en eftermiddag? Det kan også være, at I kan ses andre steder end hjemme hos ham. Måske hos din plejemor? Det er bare et par ideer, som du jo kan overveje..

Sådan en snak kan være svær, især fordi du og din far selvfølgelig gerne vil være sammen. Men i sidste ende er det vigtigt, at samværet er “sundt”. Så måske det er bedre med lidt tid sammen, der så til gengæld ikke involverer “misbrugsmiljøet”. Mon det giver mening?

Måske er du lidt urolig over at fortælle din plejemor om din fars misbrug, fordi du tænker, at du skal være loyal overfor ham. Måske er du bange for, at hun dømmer ham. Eller ikke forstår, hvorfor du vil være sammen med ham. Men han er jo din far – og bag stofmisbruget synes du, at han en god far.

Jeg synes, du skal prøve at åbne op overfor din plejemor, så hun kan hjælpe dig med at finde ud af, hvordan du allerhelst vil have, at I ses. Måske I også skal have lidt hjælp fra kommunen til at finde en god måde. Det kan dig og din plejemor måske finde ud af sammen.

Måske har du brug for at tale med en professionel om din fars stofmisbrug. Du kan tale med din kommune om, hvilken hjælp de kan tilbyde. Du kan starte med at tale med din sagsbehandler om det. Måske med hjælp fra din plejemor. Der er findes også en organisation, der hedder TUBA. Den kan du også kigge nærmere på.

Du skriver også, at du rigtig gerne vil tale med dine veninder. Det forstår jeg godt. Selvom dine veninder måske ikke kan genkende dine følelser, så tror jeg, at du vil opleve, at det er rigtig rart, at de også kender den side af dig. Prøv at tænk på, hvad det værste ville være, hvis de vidste det?

Ofte tror vi, at der kan ske al muligt “slemt” ved at være ærlige over for andre, men faktisk kan der ske præcis det modsatte. Du kunne starte med at sige til din veninde/dine veninder, at det er rigtig svært for dig, men at du alligevel har brug for at fortælle dem det. Fortæl dem også, hvad du frygte, der vil ske, når du tsiger det. Og bed dem måske om “bare” at lytte og måske give et kram. Jeg synes, du skal give det et forsøg.

Husk, at du altid kan skrive eller ringe igen til BørneTelefonen på 116111.

De allerbedste hilsner
BørneTelefonen

Drikker din mor eller far for meget? Få flere gode råd her

Det er svært at leve med en forælder, der drikker for meget. Det kan føles som om, de slet ikke er sig selv. Alkoholen kan også gøre, at du ikke føler dig tryg og du kan måske føle, at din mor eller far vælger at drikke fremfor at passe på sig selv og sin familie.

Måske har du tanker som: Jeg tror mine forældre har et alkoholmisbrug! Min mor er alkoholiker, hvad kan jeg gøre? Min far drikker i smug, hvem skal jeg sige det til? Jeg kan ikke stole på min far, for jeg ved ikke hvornår han drikker sig fuld. Når min mor er ædru elsker jeg hende, men når hun er fuld, så er hun en helt anden person.

Hvis der er alkoholproblemer i din familie, er det vigtigt, at du ikke går alene med det. Her på siden kan du finde gode råd til, hvordan du får hjælp til at tale om det – og hvem du kan tale med det om. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.
Stem

Forældre og alkohol