Skilsmissebarn

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige

Tak for dit brev. Det er rigtig godt, at du har valgt at skrive. Hvis man har været udsat for mange svigt, kan det nemlig godt ske, at nogen opgiver at række hånden frem og bede om hjælp. Men du har valgt at række hånden frem – og tak for det! Jeg vil prøve at hjælpe dig videre så godt jeg kan og give dig nogle ideer til, hvad du måske kan gøre.

Andre unge, der har været udsat for mange svigt, har fortalt, at de ind imellem har følt, at noget af det der er sket, er deres egen skyld. Har du også tænkt sådan? Hvis du har, skal du vide, at hverken skilsmissen eller de andre svigt, der er sket, er din skyld. Skilsmissen er dine forældres beslutning, og svigt af børn er altid de voksnes ansvar.

Det er tydeligt ud fra det, du skriver, at du og måske også din søster har et meget problematisk forhold til jeres mor. Men uanset hvad, så er hun stadig din mor. Og selvom hun har svigtet og nok ikke været den mor, du havde håbet på, så tror jeg stadig, at alle forældre gør deres bedste for at være gode forældre for deres børn. Din mor har så desværre haft problemer med alkohol, og det har nok taget både tid og energi fra din søster og dig. I din barndom er der gået mange ting skævt mellem din mor og dig. Og selvom din mor helt sikkert ville ønske at hun kunne, kan ingen desværre ændre på fortiden og de ting, der er sket. Men fremtiden kan I måske ændre på?

Jeg ved godt, at du ikke bare kan tilgive din mor alt det, der er sket. Og at alt bare bliver godt igen. Men måske kunne din mor og dig viske noget af tavlen ren og starte lidt forfra på at lære hinanden at kende? Og hvem ved, måske vil I opdage helt nye og spændende sider hos hinanden? Og rejsen i slutningen af marts kunne være en god ny start mellem din mor og dig.

Hvis du beslutter dig for, at du vil prøve at få en ny start med din mor, kunne det være en god idé at starte med at snakke med hende om det – også inden jeres rejse. Det er vigtigt, at det her sker i dit eget tempo, og at din mor ikke begynder at tro, at det betyder, at du vil flytte hjem til hende. Det er vigtigt, at I er enige om, at det vigtigste er, at I finder en god måde at være mor og datter på, som I også kan bruge i fremtiden. Hvis det er svært at snakke direkte med din mor om, kunne du overveje at starte med at vise hende dit brev og måske mit svar. Måske kan det være en god måde at starte en god snak på. Det kunne også være, at din far ville have nogle gode ideer til, hvordan du bedst kunne snakke med din mor?

Jeg håber, du har kunnet bruge nogle af mine ideer. Hvis du har brug for at snakke, er du altid velkommen til at skrive eller ringe.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.