Brev
Sevlmord??
Hej bb.
Jeg er en pige på 14, der vil begå sevlmord. Jeg har det svært jeg elskede at gå i skole men ikke mere siden jeg flyttet til Norge. Det her er min fire skole, jeg gik på to i Danmark hvor nr. to var god, men så flyttet vi til Norge for to og et halvt år siden. Det startet jeg på en skole som var hård og dårlig, mange slemme i den klase jeg gik i, så jeg flytte skole.
Nu har jeg gået på den her skole i to år. Den var god i starten hvor jeg havde en ven (h) hun var super sød, men sidste sommer (2014) endrede hun sig og blev slem, hun talte grimt om mig, til mig og andre. Hun ødelage alt på skolen og alle de venner jeg var ved at få ud over hende. Jeg går alene hver dag i skolen, ingen ser mig vis jeg ikke har nogen at være med jeg kan stå helt alene uden nogen ser det.
Min mor ved det og har prøvet at snakke med skolen, men de kan ikke gøre noget. Klassen bliver kun være og være, der er (s) der drikker sig stang stiv og kommer på skolen fuld af stoffer, og øl. Hun taler grimt om mig, og sider bag mig i timerne vi har. Hun taler meget om min krop, hvor grim den er. Drengen i klassen var den jeg snakket med før men de har enderet sig efter (se) kom ind. Ham den søde er blevet en bøle, det er ikke ham det kan jeg se.
Min familie er lort jeg har min mor, vi har det godt sammen. Min far og mor har aldrig boet sammen, før da jeg Bode i Danmark så jeg ham hver måned, det gør jeg ikke mere siden det er så besværligt når vi skal med færgen. Min far har altid vært en lort, han taler grimt om min mor, og min mor taler grimt om min far. Jeg kan finde udad at sige til min mor at hun ikke skal tale sådan om min far for han er jo stadig min far ik? Det er ikke altid det føltes sådan for han er forelsket i min ven’s/” søster” (m) mor, ( hun føltes som min søster) han opføre sig som om m er han datter og ikke mig. Det er mig der er han’s datter ikke hende, hendes mor er gift. Han drikker sig fuld når jeg er der, det har han gjordt siden jeg var 7 år gamel. Men til jul sagde jeg at jeg ikke ville køre med ham hjem fra m af jeg ville ikke sidde i en bil med min fulde, dumme far. Han sagde at han ikke var fuld, men jeg kunne se at han var. Efter det har min farmor (som betyder alt for mig) meget mærkelig, hun elsker min far hvor alt på jorden. Hvis hun skulle vælge mellem mig eller ham vælger hun ham. Hun er syg, men har et frisk hoved, jeg ved hun elsker mig men hun vil hjælpe min far med alt. Jeg skrev engang et brev til min fra hvor der stod hvordan jeg havde det, det resulterte i at jeg ikke så ham i et år. Jeg tør ikke sige eller skrive til ham, for så vil jeg måske miste ham igen og min farmor siden han bor under min farmor og farfar. Mor mor’s side af familien er heller ikke god. Mine tre kusiner og moster har ADHD. Og min mormor har en hjerne blødning, som gør hun gentager sig selv og glemmer at man er der.
Jeg har en veninde i Danmark som (sa) hun er den sødeste ven i verden men, jeg ser hende ikke så tit. Jeg kan ikke snakke med hende for hun forstår ikke sådan noget. Jeg har lyst til at begå selvmord tænker på det hver dag hvor nemt det ville blive vis jeg bare tog en kniv…. Jeg har lyst til at skære i mig selv men tør ikke, det og også godt.
Håber i kan hjælpe mig
Fra selvmord’s pigen
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Tak for dit brev, hvor er det godt, at du skriver herind til os. Det lyder som om, at det er rigtig svært på den skole, som du går på. Jeg er glad for at høre, at du snakker med din mor om det med skolen, det er rigtig vigtigt, at din mor ved hvordan du har det! Ved din mor mon også, at du går og har tanker om selvmord? Jeg tænker, at din mor rigtig gerne ville vide, at du går rundt og er så ked af det hele som du er - tror du mon, du tør at fortælle hende det? Jeg ved godt, at det er rigtig svært, men det er sandelig også svært at gå rundt og have det som du har alene. Måske kunne du vise hende det her brev, samt mit svar til dig. Hvad tænker du om det?
Det er rigtig vigtigt, at din mor bliver ved med at snakke med skolen og insistere på, at de gør noget ved den mobning, som du faktisk er udsat for. Alle børn har ret til, at have det godt i skolen - også i Norge. Her på Børns Vilkår har vi faktisk en forældretelefon og jeg vil anbefale din mor at ringe til den og få noget hjælp fra en rådgiver i forhold til hvordan hun takler det med skolen og bedst hjælper dig. Forældretelefonen har telefonnummer 35555557.
Det er dejligt at læse du har en god veninde i Danmark, som du er glad for. Og som du også selv skriver, er du sikker på din farmor elsker dig højt. Ligesom du også fortæller du har et godt forhold til din mor. Vigtigt at huske på, du har mennesker i dit liv, som holder af dig og vil dig dit bedste. Jeg kan læse forholdet til din far er rigtig vanskeligt, jeg må dog rose dig for, det var flot du sagde fra, i forhold til at køre med din far, når han har drukket. Selvom din far ikke var enig, så mærkede du efter og vidste at det ikke er ok at køre med alkohol i blodet. Det viser, at du er en pige, der ved hvad der er rigtigt og forkert og tør sige fra, det er en styrke, som du skal være stolt af også selvom det kan føles svært at stå ved sine meninger.
Det er helt forståeligt du synes, det er svært at skulle flytte skole så mange gange og ja også flytte til et andet land. Det tager tid at falde til og danne venskaber. Det er mange tanker og følelser du er fyldt op med og dem skal du ikke gå med alene. Du er stadig et barn og har krav på at føle dig tryg og elsket. Derfor tænker jeg du muligvis også kunne have glæde af at tale med en professionel omkring de oplevelser du fortæller mig. Måske har din skole en skolepsykolog, som du og din mor kan lave en aftale med og ellers kunne du måske med hjælp fra din mor tage en snak med din læge, som vil kunne hjælpe dig videre i forhold til fx at få nogle samtaler med en psykolog, så du kan få talt ud om alt det der fylder lige nu, hvad tænker du om det?
En start kunne være, du taler med en voksen, som du ikke kender, og hvor du er anonym. Hvis du har mod på det, vil jeg anbefale dig at skrive til BørneTelefonen via vores chat, du kan finde chatten her: https://bornetelefonen.dk/. Her sidder en masse søde rådgivere og de kan hjælpe dig med at finde ud af hvad du bedst kan gøre i forhold til alle de ting, som du går og tænker på. Når man har det som dig og begynder at tænke på selvmord, så er det ofte fordi at alle tankerne og problemerne bare er blevet for store og man er blevet alt for ked af det. Derfor er det rigtig vigtigt, at få noget hjælp til at få styr på det hele igen. Giver det mening?
Jeg håber, at mit svar har givet dig mod til at række ud efter yderligere hjælp. Du har allerede vist et stort mod ved at skrive til os. Du viser i dit brev, at du ønsker hjælpen og livet og der er hjælp at få.
Mange kærlige hilsner fra BørneTelefonen