Sevlmord??

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år

Tak for dit brev, hvor er det godt, at du skriver herind til os. Det lyder som om, at det er rigtig svært på den skole, som du går på. Jeg er glad for at høre, at du snakker med din mor om det med skolen, det er rigtig vigtigt, at din mor ved hvordan du har det! Ved din mor mon også, at du går og har tanker om selvmord? Jeg tænker, at din mor rigtig gerne ville vide, at du går rundt og er så ked af det hele som du er - tror du mon, du tør at fortælle hende det? Jeg ved godt, at det er rigtig svært, men det er sandelig også svært at gå rundt og have det som du har alene. Måske kunne du vise hende det her brev, samt mit svar til dig. Hvad tænker du om det?

Det er rigtig vigtigt, at din mor bliver ved med at snakke med skolen og insistere på, at de gør noget ved den mobning, som du faktisk er udsat for. Alle børn har ret til, at have det godt i skolen - også i Norge. Her på Børns Vilkår har vi faktisk en forældretelefon og jeg vil anbefale din mor at ringe til den og få noget hjælp fra en rådgiver i forhold til hvordan hun takler det med skolen og bedst hjælper dig. Forældretelefonen har telefonnummer 35555557.

Det er dejligt at læse du har en god veninde i Danmark, som du er glad for. Og som du også selv skriver, er du sikker på din farmor elsker dig højt. Ligesom du også fortæller du har et godt forhold til din mor. Vigtigt at huske på, du har mennesker i dit liv, som holder af dig og vil dig dit bedste. Jeg kan læse forholdet til din far er rigtig vanskeligt, jeg må dog rose dig for, det var flot du sagde fra, i forhold til at køre med din far, når han har drukket. Selvom din far ikke var enig, så mærkede du efter og vidste at det ikke er ok at køre med alkohol i blodet. Det viser, at du er en pige, der ved hvad der er rigtigt og forkert og tør sige fra, det er en styrke, som du skal være stolt af også selvom det kan føles svært at stå ved sine meninger.

Det er helt forståeligt du synes, det er svært at skulle flytte skole så mange gange og ja også flytte til et andet land. Det tager tid at falde til og danne venskaber. Det er mange tanker og følelser du er fyldt op med og dem skal du ikke gå med alene. Du er stadig et barn og har krav på at føle dig tryg og elsket. Derfor tænker jeg du muligvis også kunne have glæde af at tale med en professionel omkring de oplevelser du fortæller mig. Måske har din skole en skolepsykolog, som du og din mor kan lave en aftale med og ellers kunne du måske med hjælp fra din mor tage en snak med din læge, som vil kunne hjælpe dig videre i forhold til fx at få nogle samtaler med en psykolog, så du kan få talt ud om alt det der fylder lige nu, hvad tænker du om det?

En start kunne være, du taler med en voksen, som du ikke kender, og hvor du er anonym. Hvis du har mod på det, vil jeg anbefale dig at skrive til BørneTelefonen via vores chat, du kan finde chatten her: https://bornetelefonen.dk/. Her sidder en masse søde rådgivere og de kan hjælpe dig med at finde ud af hvad du bedst kan gøre i forhold til alle de ting, som du går og tænker på. Når man har det som dig og begynder at tænke på selvmord, så er det ofte fordi at alle tankerne og problemerne bare er blevet for store og man er blevet alt for ked af det. Derfor er det rigtig vigtigt, at få noget hjælp til at få styr på det hele igen. Giver det mening?

Jeg håber, at mit svar har givet dig mod til at række ud efter yderligere hjælp. Du har allerede vist et stort mod ved at skrive til os. Du viser i dit brev, at du ønsker hjælpen og livet og der er hjælp at få.

Mange kærlige hilsner fra BørneTelefonen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.