Brev
Selvmord
Hej
jeg er en 13 årig pige jeg bor sammen med min mor alene
jeg har en Storsøster som jeg tit er sammen med og min far flyttet til et andet land da jeg var tre.
Nå må her den sidste halve år har jeg haft det rigtig skidt
min mor drikker øl hver dag men hun bliver ikke fuld også ryger hun, hun sidder altid bare på en stol ude i køkkenet og skælder altid ud på mig.
Jeg er også startet på en ny skole og jeg føler jeg ikke har nogen venner eller jo jeg snakker med nogen men har bare en følelse af at jeg ikke har nogen venner,
også har mig og min Storsøster snakket om at jeg skal flytte hjem til hende fordi jeg vil ikke bo hos min mor mere
men så har jeg tænkt på at begå selvmord fordi jeg virkelig har haft det skidt
så hvad skal jeg gøre
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år.
Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, at det ikke er rart at være dig lige nu. Din mor drikker og skælder ud, du føler ikke at du har nogle venner og du tænker på at begå selvmord. Det er ret store ting, du går alene med.
Du fortæller, at du gerne vil bo hos din søster. Jeg går derfor ud fra at din søster ved alt om, hvordan det er derhjemme. Og at I får snakket sammen om det. Det er godt, at du har hende. Jeg tænker, at hun måske også kan hjælpe dig med at få det fortalt det her til nogle andre voksne? En lærer, en fra kommunen eller din læge. For når du går og tænker på selvmord oven i de andre ting, så synes jeg at det er alvorligt, og at du skal have hjælp.
I den kommune du bor i, arbejder der nogle mennesker, som kan hjælpe med at finde ud af, hvad der er bedst for dig og din mor. I skal nemlig begge to have hjælp. Måske vil de komme hjem til dig og hjælpe til med, at du og din mor får et bedre forhold til hinanden. Det kan også være at de mener, at det er bedst, at I ikke bor sammen. De vil også kunne hjælpe din mor med at stoppe med at drikke.
Det kan godt være lidt uoverskueligt at tale alene med kommunen. Derfor kan du få en voksen fra BørneTelefonen til at hjælpe dig. Vi har nemlig det, der hedder en bisidderordning. En bisidder er en voksen, der ved meget om lovgivningen, og om hvordan børn får hjælp. Du kan læse mere om bisidderne her: https://bornetelefonen.dk/bisidder
Det, du fortæller om, at du ikke føler, at du har nogle venner. Det kan jeg genkende fra nogle af de andre breve, jeg får. Man kan nemlig godt føle sig ensom, selvom man snakker med andre. Og når man bærer på en stor hemmelighed om, hvordan det er derhjemme, så føler man sig tit endnu mere alene.
Du skriver, at du er startet på en ny skole. Det kan være svært og tage tid at komme ind i en ny klasse. Måske er de andre venner med hinanden og skal lige se dig an, inden de tager dig med i gruppen? Det kunne derfor være godt, hvis din lærer hjalp dig. Har du mod på at tale med din lærer om alt det her? Måske kan din søster tage med dig? Du kunne også vælge bare at vise din
Jeg synes, at det er super godt, at du skrev herind. Det viser en stor styrke, og at du gerne vil ændre på din situation. Jeg håber derfor, at du bruger dit mod til at få talt med en voksen, så du kan få noget hjælp. Det har du fortjent
Tanker og kærlig hilsen fra
Børnetelefonen.