Selvmord

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år.

Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, at det ikke er rart at være dig lige nu. Din mor drikker og skælder ud, du føler ikke at du har nogle venner og du tænker på at begå selvmord. Det er ret store ting, du går alene med.

Du fortæller, at du gerne vil bo hos din søster. Jeg går derfor ud fra at din søster ved alt om, hvordan det er derhjemme. Og at I får snakket sammen om det. Det er godt, at du har hende. Jeg tænker, at hun måske også kan hjælpe dig med at få det fortalt det her til nogle andre voksne? En lærer, en fra kommunen eller din læge. For når du går og tænker på selvmord oven i de andre ting, så synes jeg at det er alvorligt, og at du skal have hjælp.

I den kommune du bor i, arbejder der nogle mennesker, som kan hjælpe med at finde ud af, hvad der er bedst for dig og din mor. I skal nemlig begge to have hjælp. Måske vil de komme hjem til dig og hjælpe til med, at du og din mor får et bedre forhold til hinanden. Det kan også være at de mener, at det er bedst, at I ikke bor sammen. De vil også kunne hjælpe din mor med at stoppe med at drikke.

Det kan godt være lidt uoverskueligt at tale alene med kommunen. Derfor kan du få en voksen fra BørneTelefonen til at hjælpe dig. Vi har nemlig det, der hedder en bisidderordning. En bisidder er en voksen, der ved meget om lovgivningen, og om hvordan børn får hjælp. Du kan læse mere om bisidderne her: https://bornetelefonen.dk/bisidder

Det, du fortæller om, at du ikke føler, at du har nogle venner. Det kan jeg genkende fra nogle af de andre breve, jeg får. Man kan nemlig godt føle sig ensom, selvom man snakker med andre. Og når man bærer på en stor hemmelighed om, hvordan det er derhjemme, så føler man sig tit endnu mere alene.

Du skriver, at du er startet på en ny skole. Det kan være svært og tage tid at komme ind i en ny klasse. Måske er de andre venner med hinanden og skal lige se dig an, inden de tager dig med i gruppen? Det kunne derfor være godt, hvis din lærer hjalp dig. Har du mod på at tale med din lærer om alt det her? Måske kan din søster tage med dig? Du kunne også vælge bare at vise din

Jeg synes, at det er super godt, at du skrev herind. Det viser en stor styrke, og at du gerne vil ændre på din situation. Jeg håber derfor, at du bruger dit mod til at få talt med en voksen, så du kan få noget hjælp. Det har du fortjent

Tanker og kærlig hilsen fra

Børnetelefonen.

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Brug for nogen at tale med? Ring, sms, chat eller duk op (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.