Selvmord

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du

Tak for dit brev. Det er helt ok, at du skriver, at du gerne vil have, at din lokalitet er anonym. Det er den altid i Brevkassen, så det behøver du ikke være bekymret for.

Jeg kan godt se, at det er en svær situation, du er havnet i, når du ikke kan være hos din far, og du og din mor har det forfærdeligt sammen. Jeg synes derfor, det er rigtig flot, at du søger hjælp. Jeg vil fortælle dig om nogle forskellige muligheder, som jeg håber, du kan bruge.

Du skriver, at du og din mor har problemer hele tiden og nogle gange fysisk. Jeg forstår det på den måde, at hun slår dig – og måske slår du også hende? Forældre må ikke slå deres børn. Jeg kan forestille mig, at din mor føler sig presset og magtesløs, når I ender i en konflikt. Det kan være en forklaring på, at hun slår. Men det er alligevel slet ikke ok, og du og din mor skal have hjælp til at finde nogle andre måder at løse jeres konflikter på.

Den kommune, du bor i, kan hjælpe dig. De fleste kommuner har flere gode tilbud til familier, der har det svært. Det kan fx være, at du og din mor kan få samtaler med en, der kan hjælpe jer med at blive bedre til at være sammen. Det kan også være, at din mor kan tale med en, så hun lærer, at håndterer de svære situationer, uden at det bliver fysisk mellem jer.

Du kan ringe anonymt til din kommunes Børnefamilieafdelingen for at høre lidt mere om, hvordan du og din mor kan få hjælp.

Måske vil det være rart for dig at have en at støtte dig til, når du taler med kommunen. Det kan være en fra din familie eller en lærer, som du har en særlig god kontakt til. Eller måske har en af dine venner en mor eller far, og som du kan bede om hjælp. Du kan overveje, om du vil vise dit brev og mit svar til den, som du gerne vil have hjælp fra.

Det kan også være, at du har mere lyst til at få hjælp fra en, der ved, hvordan det fungerer i en kommune. Hvis du har det sådan, så kan Bisidderkorpset i Børns Vilkår hjælpe dig. Det kan du læse mere om her: https://bornetelefonen.dk/bisidder

Det er super dejligt, at du har mange venner og passer din skole. Jeg bliver imponeret over, at du har overskud til det, når du en svær situation derhjemme. Det fortæller mig, at du er en stærk dreng. Derfor tænker jeg, at du også kan finde styrken til at komme igennem den periode, du er i lige nu.

Har du lyst til at tale mere om, hvordan du kan gribe det an, så er du velkommen til at ringe til Børnetelefonen på 116111. Du kan også sende en SMS eller chatte. Her er du også anonym.

Kærlig hilsen

Børnetelefonen

Få flere gode råd, hvis du oplever Vold i familien

Vold er altid ulovligt, så hvis du oplever vold i familien, er det rigtig vigtigt, at du får hjælp. Hvis din mor eller far slår eller taler nedladende til dig, så er det aldrig din skyld! Det er altid de voksnes ansvar, at du føler dig tryg.

Vold kan ske på forskellige måder. Nogle oplever, at deres forældre er voldelige overfor hinanden. Det kan også være, at volden går ud over dig eller dine søskende.

Vold i hjemmet kan både være fysisk og psykisk. Fysisk vold er, hvis man fx bliver sparket, slået, rusket eller nevet. Psykisk vold er, hvis man fx bliver ignoreret, ydmyget, truet eller talt nedladende til.

Her på siden kan du få nogle råd til, hvordan du kan få hjælp, hvis du oplever vold derhjemme. Du kan se en video om vold i familien, læse om rettigheder, få hjælp til at skrive et brev eller læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.

Vold Andre der hjælper

Anonym rådgivning i din kommune

Alle kommuner tilbyder åben, anonym rådgivning for børn og unge.
Læs mere

Bryd Tavsheden

Til dig, der er udsat for vold i familien eller i et kæresteforhold (13-24 år)
Læs mere

Ud af voldens skygge

Rådgivning og behandlingstilbud til voldsramte kvinder og børn (over 18 år)