Brev
‘psykisk’-vold og ‘bange’ for drenge
Hej.
Jeg har nogle problemer med min far som jeg virkelig håber at i kan hjælpe mig med! Men i hvert fald, min mor og far blev skilt den gang jeg var 9 år, pga. min fars alkoholforbrug. Jeg måtte ikke se ham i et halvt år, men efter det blev det at være hjemme hos min far lidt ligesom et fristed. Jeg måtte alt, kunne snakke med ham om alt og det var generelt bare sjovere at være hjemme hos ham. Men min mor og far, har efter de er blevet skilt, haft problemer med at snakke ‘rigtigt’ sammen, så derfor, da jeg fik at vide at jeg gerne måtte komme på efterskole gik der flere år før jeg fortalte ham om det, og da jeg gjorde, beskyldte han min mor og mormor for at stå sammen og for at splitte mig og min far ad – hvilket ikke var tilfældet. Han beskyldte min mor, men fik mig til at føle mig som den skyldige. Han sagde at hvis jeg valgte efterskole, ville han flytte – langt væk, hvilket selvfølgelig gjorde mig ked af det og fik mig til at genoverveje mit valg om efterskole. Efterfølgende blev det sådan at hver gang jeg var hos ham, endte det altid med at han skulle bringe det op og gøre mig ked af det.
For et par år siden skete der så det at min far endte med at smide mig ud en aften, efter et skænderi om at jeg hellere ville være sammen med min veninder end ham – hvilket man vel ikke kan sige noget til når man lige er blevet teenager og synes at ens far er pinlig. Han kunne efterfølgende – og kan stadig – ikke forstå min tilbageholdenhed når det kom til at besøge ham. Han fik mig til at føle skyld over at jeg ikke var hos ham noget oftere.
Jeg ved at han elsker mig, men nogle gange føles det bare som om at han gør alt hvad han kan for at såre mig. Jeg er meget følsom af natur og det ved han, derfor føles det som om at han bruge det mod mig da han ved, at det er det, der rammer mig hårdest. Jeg er i dag 16, har fortalt min mor om det der skete når jeg var hos min far, men jeg føler mig stadig indelukket eller hvad skal man sige.
Ham der burde være der for mig, beskytte mig, støtte mig og elske mig uanset hvad, har svigtet mig i en ung alder og efterladt ar på min sjæl. Kan det virkelig passe at jeg, som 16-årig, allerede skal have problemer med at stole på en fra det andet køn, uden nogensinde at have haft en rigtig kæreste? Er det helt fair?
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dig
Tusind tak for dit rørende og modige brev, hvor du fortæller om, hvordan du har det og hvad de ting, som du har været udsat for, betyder for dit liv. Det synes jeg er virkelig flot, og det fortæller mig, at du er en utrolig stærk pige, der – selvom du har været udsat for mange ting – er rigtig god til at mærke efter hvordan du har det.
Dine forældrenes skilsmisse og din fars alkoholmisbrug har helt forståeligt sat spor i dig. Det er svært for mange børn at være midt i en skilsmisse, og jeg kan godt forstå, at det har været rigtig svært for dig at skulle være en del af.
Du fortæller ikke, om din fars alkoholmisbrug stadig er aktuelt, eller om han mon har fået noget hjælp til at stoppe det? Men jeg tænker i hvert fald, at det at være barn til én med et alkoholmisbrug er virkelig svært.
Derfor vil jeg gerne fortælle dig om et projekt, som hedder http://www.dedrikkerderhjemme.dk. Det er en anonym og gratis rådgivning, som tilbyder hjælp til børn og unge, der påvirkes af deres forældres alkoholmisbrug. Det er en rådgivning, hvor du kan dele dine tanker og bekymringer, og hvor du også kan få inspiration til, hvad du kan gøre, og hvordan du passer bedst på dig selv.
Hvis det er aktuelt for dig, kan du kontakte dem på: 33 17 20 10 mandag - onsdag mellem kl. 12–18 og torsdag kl. 12-21. Man kan også sende en SMS med telefonnummer til Alkoholkonsulenterne på tlf. 26 15 45 80 eller tlf. 26 15 44 61, så ringer de dig op.
Du spørger også i dit brev, om det er fair, at du skal have det sådan i en alder af bare 16 år. Det er slet ikke fair. Det er ikke fair, at du skal føle hverken skyld eller ansvar for dine forældres handlinger. Det er de voksne, som skal passe på dig og jeg synes, det er så flot, at du har kunnet tale med din mor om det.
Men det er desværre noget, som rigtig mange børn og unge oplever – både i forhold til deres forældres skilsmisse og alkoholmisbrug. Derfor er det også rigtig vigtigt at tale med nogen om, hvordan du oplever det. For det er på ingen måde din skyld! Og derfor er det så fint, at du har skrevet til brevkassen, så du kan få noget hjælp til at komme videre herfra.
Jeg tænker, at det kunne være en god idé at tale med din mor igen om, hvordan du har det og oplever det med din far. Hvordan ville det mon være for dig? Nogle gange kan det være en idé at skrive et brev, hvor du fortæller om, hvordan du har det. Det kan også være, at du har lyst til at vise din mor dit brev til brevkassen og mit svar. Det kan hjælpe hende til bedre at forstå, hvordan det er at være dig.
Det er oftest sådan, at når der er noget som er svært, så har det det med at fylde rigtig meget i vores tanker.
Det er vigtigt at tale med nogen om de tanker, så de kan hjælpe dig med at få lidt ro på de følelser og tanker, som er svære. Det gør, at det bliver mere overskueligt at skulle forholde sig til dem. Du har brug for hjælp til at få bearbejdet de følelser, som fylder meget. Det er vigtigt så de ikke kommer til at være styrende for dit liv, og jeg kan godt forstå at de ting, der er sket har gjort dig bange og utryg.
Jeg tænker, at det kunne være en idé for dig også at tale med en psykolog, som kan hjælpe dig med at få mere klarhed over, hvordan de ting du har været udsat for, påvirker dit liv. Måske kan du også tale med din mor om den mulighed, så hun kan hjælpe dig med at kontakte din læge, som kan henvise dig videre.
Jeg håber mit svar har kunnet gøre det lidt mere overskueligt for dig og jeg håber, at du har mod på at få hjælp, så du kan få det godt igen. Du er altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen på 116 111, hvis du har brug for at tale mere med en rådgiver. Det er gratis og anonymt og den er åben hver dag fra kl 11-23.
De kærligste tanker og kram fra BørneTelefonen