‘psykisk’-vold og ‘bange’ for drenge

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dig

Tusind tak for dit rørende og modige brev, hvor du fortæller om, hvordan du har det og hvad de ting, som du har været udsat for, betyder for dit liv. Det synes jeg er virkelig flot, og det fortæller mig, at du er en utrolig stærk pige, der – selvom du har været udsat for mange ting – er rigtig god til at mærke efter hvordan du har det.

Dine forældrenes skilsmisse og din fars alkoholmisbrug har helt forståeligt sat spor i dig. Det er svært for mange børn at være midt i en skilsmisse, og jeg kan godt forstå, at det har været rigtig svært for dig at skulle være en del af.

Du fortæller ikke, om din fars alkoholmisbrug stadig er aktuelt, eller om han mon har fået noget hjælp til at stoppe det? Men jeg tænker i hvert fald, at det at være barn til én med et alkoholmisbrug er virkelig svært.

Derfor vil jeg gerne fortælle dig om et projekt, som hedder http://www.dedrikkerderhjemme.dk. Det er en anonym og gratis rådgivning, som tilbyder hjælp til børn og unge, der påvirkes af deres forældres alkoholmisbrug. Det er en rådgivning, hvor du kan dele dine tanker og bekymringer, og hvor du også kan få inspiration til, hvad du kan gøre, og hvordan du passer bedst på dig selv.

Hvis det er aktuelt for dig, kan du kontakte dem på: 33 17 20 10 mandag - onsdag mellem kl. 12–18 og torsdag kl. 12-21. Man kan også sende en SMS med telefonnummer til Alkoholkonsulenterne på tlf. 26 15 45 80 eller tlf. 26 15 44 61, så ringer de dig op.

Du spørger også i dit brev, om det er fair, at du skal have det sådan i en alder af bare 16 år. Det er slet ikke fair. Det er ikke fair, at du skal føle hverken skyld eller ansvar for dine forældres handlinger. Det er de voksne, som skal passe på dig og jeg synes, det er så flot, at du har kunnet tale med din mor om det.

Men det er desværre noget, som rigtig mange børn og unge oplever – både i forhold til deres forældres skilsmisse og alkoholmisbrug. Derfor er det også rigtig vigtigt at tale med nogen om, hvordan du oplever det. For det er på ingen måde din skyld! Og derfor er det så fint, at du har skrevet til brevkassen, så du kan få noget hjælp til at komme videre herfra.

Jeg tænker, at det kunne være en god idé at tale med din mor igen om, hvordan du har det og oplever det med din far. Hvordan ville det mon være for dig? Nogle gange kan det være en idé at skrive et brev, hvor du fortæller om, hvordan du har det. Det kan også være, at du har lyst til at vise din mor dit brev til brevkassen og mit svar. Det kan hjælpe hende til bedre at forstå, hvordan det er at være dig.

Det er oftest sådan, at når der er noget som er svært, så har det det med at fylde rigtig meget i vores tanker.

Det er vigtigt at tale med nogen om de tanker, så de kan hjælpe dig med at få lidt ro på de følelser og tanker, som er svære. Det gør, at det bliver mere overskueligt at skulle forholde sig til dem. Du har brug for hjælp til at få bearbejdet de følelser, som fylder meget. Det er vigtigt så de ikke kommer til at være styrende for dit liv, og jeg kan godt forstå at de ting, der er sket har gjort dig bange og utryg.

Jeg tænker, at det kunne være en idé for dig også at tale med en psykolog, som kan hjælpe dig med at få mere klarhed over, hvordan de ting du har været udsat for, påvirker dit liv. Måske kan du også tale med din mor om den mulighed, så hun kan hjælpe dig med at kontakte din læge, som kan henvise dig videre.

Jeg håber mit svar har kunnet gøre det lidt mere overskueligt for dig og jeg håber, at du har mod på at få hjælp, så du kan få det godt igen. Du er altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen på 116 111, hvis du har brug for at tale mere med en rådgiver. Det er gratis og anonymt og den er åben hver dag fra kl 11-23.

De kærligste tanker og kram fra BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.