Brev
Plejefamilie og problemer i hjemmet! HELP!!
Hej
jeg er en pige på 13 år. jeg vil gerne i plejefamilie.. Fordi min mor ikke lægger mærke til mig overhovedet og hun bruger sine penge på sin kæreste D.. og hun har ikke særlig mange penge i forvejen. plus nogle flere ting.. Derfor vil jeg gerne i pleje fam.
nu tænker i nok hvorfor jeg ikke skriver noget om min far. Ja mine forældre er skilt min far er alkoholiker så ham ser jeg ikke så tit sidste gang jeg så ham var for 2 måneder siden.
Det er derfor jeg ville hører om i kan hjælpe mig med at komme i kontakt med min kommune (Aalborg). Og hjælpe mig med at komme i en plejefamilie. Men jeg vil ikke have min mor skal vide noget om alt dette for hun bliver rigtig sur, vred og hysterisk.
So help me pleas!
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13
Tak for dit brev. Det var en rigtig god idé at skrive til BørneBrevkassen, for det lyder som om, at der foregår noget derhjemme, som ikke er særligt rart for dig.
Jeg kan forstå på dig, at du har det svært med din mor og hendes kæreste. Derudover har du næsten ikke nogen kontakt til din far, som har et alkoholmisbrug.
I dit brev er der en del ting, som du ikke kommer ind på, men som jeg tænker, at du måske kunne have brug for at dele med en anden voksen..? En der kunne lytte til dine tanker, tro på dig og bakke dig op...
Måske har du hørt om muligheden for at få en børnebisidder? En bisidder kan hjælpe dig med kontakten til kommunen og kan hjælpe dig med at sikre, at du bliver hørt.
Du kan også starte med at ringe til BørneTelefonen på 116 111 og høre om, hvad en bisidder vil kunne hjælpe dig med. På BørneTelefonen sidder der voksne klar til at snakke med dig, og ud over at lytte til dig, kan de også sætte dig i kontakt med en bisidder.
Du skal dog vide, at du skal fortælle, hvem du er, for at Børns Vilkår kan hjælpe dig med at tage kontakt til din kommune. Din mor vil på et tidspunkt få det at vide. Men måske er det også okay, når det handler om, at du skal få det bedre - og jeg tænker også, at kommunen måske vil have mulighed for at hjælpe og støtte din mor, hvis hun har brug for det.
Og du skal vide, at du ikke er alene - der er voksne, som vil tage hånd om en evt. konflikt med din mor og hjælpe dig, så du kan få den tryghed og omsorg, som du har brug for.
Jeg håber, du har mod på det, og jeg tænker, at du allerede er et godt skridt på vej, når du har været så sej og skrevet her til brevkassen.
Kærlig hilsen fra BørneTelefonen