Plejefamilie?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år!

Du gør helt rigtigt ved at reagere på de ting, der ikke er gode for dig derhjemme. Dine forældre skal passe på dig, og du skal føle dig tryg, når du er hjemme. Det er der regler for.

Du siger, at du taler meget med din søster om det. Det er godt, at I kan tale om det. For det er vigtigt, at du har en at støtte dig til. Er det også din søster, der sammen med dig har forsøgt at tale med dine forældre?

Det er virkelig flot, at I har talt med dem. Desværre har det ikke hjulpet. Derfor er det også så fint, at du ikke giver op, men skriver herind for at få hjælp. Ofte skal der mere end snak til, for at forældre holder op med at drikke. Folk der drikker meget, har nemlig tit svært ved at se, at det kan være et problem.

Du spørger, om du skal tale alene med dem igen. Jeg forestiller mig, at du måske håber, at du selv vil kunne få dem til at stoppe. Jeg ved dog, at det kan være svært at stoppe med at drikke. Også selvom man gerne vil. Det kræver nogen gange hjælp fra professionelle.

Derfor tænker jeg ikke, at du igen selv skal tale med dem. Du skal have hjælp til det her. Det bedste, du kan gøre, er derfor at tale med en voksen om det. Kig rundt i kredsen af voksne omkring dig. Hvem har du tillid til? Hvem har du mest lyst til at gå til? Din lærer måske? En af dine venners forældre? Sundhedsplejersken på skole? En voksen fra en fritidsaktivitet?

Se fleste børn synes, lige som dig, at det er flovt, at deres forældre drikker. Derfor holder de det hemmeligt. Men det, der hjælper bedst, er faktisk at få det sagt. Det er første skridt mod at det stopper.

Den voksne, du taler med vil kunne hjælpe dig med at tale med din kommune. Det er nemlig dem, der skal hjælpe både dig og din familie.

Du nævner selv muligheden for plejefamilie. Kommunen vurderer sammen med jer, hvad der er den bedste løsning. Måske er det plejefamilie. Men det kan også være at problemerne kan løses, uden at du flytter.

Om du bor i en plejefamilie eller ej, har du dog dine forældre. Og der skal findes en løsning for, hvordan I får det godt og trygt med hinanden. De er jo dine forældre resten af livet. Og de vil formentlig gerne støtte og hjælpe dig, når de først får hjælp til at høre, at du ikke føler dig tryg derhjemme.

Her på BørneTelefonen kan vi også hjælpe dig. Du kan få en bisidder. Det er en voksen, som hjælper dig med at tale med kommunen. Bisidderen tager med til møder, og er din støtte. Du kan læse mere på om her: https://bornetelefonen.dk/bisidder

Jeg håber, du ser, at der er muligheder for, at du kan få det godt med dine forældre. Du skal ikke føle dig alene i dette. Det lykkes for mange at stoppe med at drikke, når de får den rette hjælp. Søg derfor en voksen, der kan stå dig bi.

Jeg ønsker dig held og lykke!

Mange hilsner fra Børnetelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.