Brev
Night terror
Et halvt år er nu gået, drømmer det samme igen og igen.
Jeg ved snart ikke hvad jeg skal gøre længere. Jeg bliver sindssyg. Er jeg blevet det?
Går på efterskole, vækker mine roomies vær nat med skrigeri.
Min phsykolog mener det er min krop der skal ud med de tidligere hændelser.
Da jeg var 10 fik jeg bank værd dag, min mor var altid fuld forstår du. Jeg fik bank derhjemme og i skolen. Men ikke mere, min mor har det bedre, falder i et par gange. Men har jo efterskolen.
Hændelserne sidder fast indeni mig, kan ikke give slip. Er blevet meget syg, både med det såkaldte night terror (det er en sygdom der gør a mareridt opstår oftere og er mere virkelige. så kan ikke kan se forskel på drøm og virkelighed) men også med mine spisevaner.
Da mit energi neavue er for lavt, mister jeg min appetit. Og hvis jeg spiser når jeg ikke har det, ryger hele flæskestegen op igen.
Jeg spiser ikke, jeg sover ikke. Jeg er et stort rod. Har aldrig set mig selv som svag, har altid set mig selv som en glad og stærk pige.
Forstår bare ikke hvorfor min krop vælger at give op nu… Jeg kan snart ikke mere, hjælp mig…
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige
Tak for dit brev. Hvor er det godt, at du skriver herind, og hvor er det flot, at du rækker hånden ud og beder om hjælp. Det lyder som om, du har det rigtigt svært lige nu, og ifølge psykologen kan det hænge sammen med en svær og hård barndom. Du skriver, at du drømmer den samme drøm igen og igen. Hvad mon den drøm handler om? Er det mon om en eller flere tidligere hændelser, som din psykolog mener? Kroppen og sindet kan have en fantastisk evne til at bearbejde oplevelser, vi har været igennem, men når det bliver voldsomt, er det vigtigt, at man får hjælp til at få det bearbejdet, så det er rigtig godt, du går til psykolog. Mon din psykolog kan hjælpe dig med andre måder at formidle de ting, du har været udsat for? Jeg tænker på, om det vil være muligt at du skriver om det, der fylder op og dukker op i drømme, maler, meditererer eller på andre måder giver mulighed for arbejde med hændelserne, så dine nætter kan blive mere fredfyldte. Vil det være muligt at spørge psykologen om det?
Du skriver, at du vækker dine roomies om natten, fordi du skriger. Har du mon snakket med dem om, hvordan du har det, og hvorfor du vågner på den måde om natten? Og hvad med lærerne på efterskolen, kender de til din historie og ved de, hvordan du går og har det, og hjælper de dig mon om natten, når du vågner af dine mareridt?
Du spørger, om du er blevet sindssyg. Det er du bestemt ikke. Du har været udsat for nogle dårlige oplevelser som barn, hvilket du reagerer på nu. Det er forståeligt, at kroppen og sindet reagerer på sådanne svære oplevelser. Jeg tænker på, om du mon har fået hjælp til at bearbejde det at bo sammen med en mor, der drikker? Du skriver, du går til psykolog, men jeg vil lige fortælle dig om en rådgivning, der hedder http://www.dedrikkerderhjemme.dk. Det er et projekt under Københavns Kommune, som hjælper børn og unge op til 20 år, der påvirkes af forældrenes alkoholmisbrug. Der er anonym og gratis telefonrådgivning mandag - onsdag kl. 12-18 og torsdag kl. 12-21, og man skal ringe på tlf.nr: 33172010. Man kan også sende en sms til tlf: 26154580 eller 26154461, og så bliver man ringet op. Man kan også stille spørgsmål til en brevkasse og skrive med andre unge.
Hvis man ikke bor i Københavns kommune, kan man gå ind på hjemmesiden www.naarmorellerfardrikker.dk og her finde ud af, hvor man så kan henvende sig. Kunne det mon være en mulighed?
Jeg håber, du kan bruge mit svar til noget. Du er en stærk pige, der tør række hånden ud efter hjælp, og jeg ønsker dig alt det bedste.
De bedste hilsner og tanker fra BørneTelefonen