Brev
Mor og Far
Lige nu sidder jeg ude på mit badeværelse, fordi at jeg var på vej ud med en tallerken, og lige pludselig hører jeg min mor og far snakke i stuen, jeg hører så efter hvad de snakker om…
Min far har altid været let påvirket af ting, og tit været muggen, sur og gnaven. Og for en uge siden, fortalte han mig hvorfor. Han har været meget let alkoholiker, ikke at være fuld hver dag, men at han har drukket en øl mindst en gang om ugen. Og efter jeg havde fået det at vide var jeg ikke så chokeret, da jeg vidste der var en grund.
Jeg har altid elsket mine forældre mere end noget andet, og det gør jeg stadig! De er de bedste forældre som man kan få, selvom vi har mange diskutioner. Men det jeg hører er min mors stemme, helt korrekt sige: “Jeg vidste jo ikke at du havde et alkoholmisbrug, og jeg føler mig svigtet og trådt på.”…
Min mor har den sidste uge vist udtryk for at hun har vidst det, i lidt tid. Så jeg forstår bare intet! Og siden jeg har været helt lille, har mit mareridt været at mine forældre blev skilt. Og jeg føler, at det min mor sagde, var at det var en overvejelse de skulle tage.
Jeg står så der i lidt tid, og smuglytter. Min far taler meget lavt, så jeg hører ikke det han siger, men min mor svarer: “Jeg ved godt at du vil have et svar nu, men det er meget svært for mig at afgøre.” .. Og der suser et dybt, trist, håbløst og mørkt sus igennem mig.
Jeg overvejer lidt om jeg skal gå derind, i stuen.. Og først vil jeg ringe til min storesøster, men så vil jeg ringe til jer.. Men jeg beslutter så at skrive. Mit liv er gået helt i smadder på få minutter, og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.
– Anonym pige på 11 år.
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 år
Jeg kan godt forstå, at du er bange og ikke ved, hvad du skal stille op. Og jeg tror også, at dine forældre har det svært lige nu.
Det kan være rigtig svært, når nogen, man holder af, har et alkoholmisbrug. Men det er også svært at være den, der er misbruger. Men det kan man heldigvis få hjælp til.
Jeg synes, at du skal fortælle dine forældre, at du hørte dem tale sammen, og at du hørte noget af det, de sagde. Kunne du gøre det?
Måske har du ikke hørt alt, hvad de sagde til hinanden og derfor kommer du til at forestille dig noget du frygter. På den måde kan man nemt komme til at forestille sig ting, der slet ikke er rigtige. Man kan komme til at gøre sig selv så bange og usikker, at man får det værre, end man behøver. Mon du kan følge mig i det?
Derfor tænker jeg, at det vil være en god idé at tale med dine forældre om det, og så kan du også fortælle dem, at du er bange for, at de går fra hinanden.
Det er jo slet ikke sikkert, at de gør det, men det er en rigtig god idé at få talt om det som familie.
Derfor synes jeg bestemt også, at du skal ringe til din storesøster og tale med hende om det. Så kan I måske sammen tale med dine forældre.
Du har været rigtig god til at beskrive dine følelser og dine oplevelser, så de er nemme at forstå for mig, som læser dit brev. Så måske kan du også skrive et brev til dine forældre om det, så de kan læse og forstår, hvad du er bekymret for.
De allerbedste tanker og ønsker fra
BørneTelefonen