Mor og Far

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 11 år

Jeg kan godt forstå, at du er bange og ikke ved, hvad du skal stille op. Og jeg tror også, at dine forældre har det svært lige nu.
Det kan være rigtig svært, når nogen, man holder af, har et alkoholmisbrug. Men det er også svært at være den, der er misbruger. Men det kan man heldigvis få hjælp til.

Jeg synes, at du skal fortælle dine forældre, at du hørte dem tale sammen, og at du hørte noget af det, de sagde. Kunne du gøre det?

Måske har du ikke hørt alt, hvad de sagde til hinanden og derfor kommer du til at forestille dig noget du frygter. På den måde kan man nemt komme til at forestille sig ting, der slet ikke er rigtige. Man kan komme til at gøre sig selv så bange og usikker, at man får det værre, end man behøver. Mon du kan følge mig i det?

Derfor tænker jeg, at det vil være en god idé at tale med dine forældre om det, og så kan du også fortælle dem, at du er bange for, at de går fra hinanden.

Det er jo slet ikke sikkert, at de gør det, men det er en rigtig god idé at få talt om det som familie.

Derfor synes jeg bestemt også, at du skal ringe til din storesøster og tale med hende om det. Så kan I måske sammen tale med dine forældre.

Du har været rigtig god til at beskrive dine følelser og dine oplevelser, så de er nemme at forstå for mig, som læser dit brev. Så måske kan du også skrive et brev til dine forældre om det, så de kan læse og forstår, hvad du er bekymret for.

De allerbedste tanker og ønsker fra

BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.