Brev
mor er alkoholiker
Kære bb
Min mor er alkoholiker og har snart været det i 7 år det er begyndt at gå mig meget på da jeg ikke rigtig kender min mor
jeg ved ikke noget om hende selv om jeg ser hende ca. hver 8. måned og til fødselsdag jul og osv.
Jeg er bange for at hun snart vil dø jeg tænker på det næsten hele tiden jeg er bange for at miste min mor bange for at hun vil dø
Knus en pige på 13 år der har brug for hjælp
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Tak for dit brev. Det er godt, du har skrevet, og jeg kan godt forstå, at du bekymrer dig om din mors liv.
Jeg kan godt forstå, at du ikke føler, du kender din mor. Du ser hende sjældent, og når det sker, er det ved højtider og mærkedage. Jeg tænker, at jeres samvær nok så føles kunstigt, og det er meget forståeligt, hvis du føler dig fremmed i forhold til din mor.
Du lever ikke mere sammen med din mor, kan jeg forstå, og hun har været alkoholiker halvdelen af dit liv. Hvem bor du mon sammen med i dag? Jeg tænker på, om du mon har kontakt til din far? Din familie i det hele taget? Hvor meget mon du kan snakke om din mor med dem, du bor hos og er sammen med i din hverdag?
Det er fuldt ud forståeligt, at du bliver bekymret og bange, når du tænker på hvordan din mors liv er. Du er blevet ældre og mere fornuftig og efterhånden er det blevet klart for dig, at din mors drikkeri påvirker hendes liv i negativ retning – hun kan måske blive syg og dø af at drikke så meget. Jeg tror, det er vigtigt for dig, at du snakker med en voksen, om dine tanker og bekymringer.
Hvis du har det godt med en af dine lærere, så kunne du måske tale med en af dem?
Eller måske kunne du tale med en fra din familie, en af dine bedstemødre måske?
Jeg tænker også, det kunne være en mulighed for dig at ringe til BørneTelefonen på 116 111, det er gratis, og her sidder der nogle rigtig gode rådgivere, som gerne vil tale med dig om dine tanker og bekymringer.
Kærlige hilsner BørneBrevkassen
Drikker din mor eller far for meget? Få flere gode råd her
Det er svært at leve med en forælder, der drikker for meget. Det kan føles som om, de slet ikke er sig selv. Alkoholen kan også gøre, at du ikke føler dig tryg og du kan måske føle, at din mor eller far vælger at drikke fremfor at passe på sig selv og sin familie.
Måske har du tanker som: Jeg tror mine forældre har et alkoholmisbrug! Min mor er alkoholiker, hvad kan jeg gøre? Min far drikker i smug, hvem skal jeg sige det til? Jeg kan ikke stole på min far, for jeg ved ikke hvornår han drikker sig fuld. Når min mor er ædru elsker jeg hende, men når hun er fuld, så er hun en helt anden person.
Hvis der er alkoholproblemer i din familie, er det vigtigt, at du ikke går alene med det. Her på siden kan du finde gode råd til, hvordan du får hjælp til at tale om det – og hvem du kan tale med det om. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.