mor er alkoholiker

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige

Tak for dit brev. Det er godt, du har skrevet, og jeg kan godt forstå, at du bekymrer dig om din mors liv.

Jeg kan godt forstå, at du ikke føler, du kender din mor. Du ser hende sjældent, og når det sker, er det ved højtider og mærkedage. Jeg tænker, at jeres samvær nok så føles kunstigt, og det er meget forståeligt, hvis du føler dig fremmed i forhold til din mor.

Du lever ikke mere sammen med din mor, kan jeg forstå, og hun har været alkoholiker halvdelen af dit liv. Hvem bor du mon sammen med i dag? Jeg tænker på, om du mon har kontakt til din far? Din familie i det hele taget? Hvor meget mon du kan snakke om din mor med dem, du bor hos og er sammen med i din hverdag?

Det er fuldt ud forståeligt, at du bliver bekymret og bange, når du tænker på hvordan din mors liv er. Du er blevet ældre og mere fornuftig og efterhånden er det blevet klart for dig, at din mors drikkeri påvirker hendes liv i negativ retning – hun kan måske blive syg og dø af at drikke så meget. Jeg tror, det er vigtigt for dig, at du snakker med en voksen, om dine tanker og bekymringer.

Hvis du har det godt med en af dine lærere, så kunne du måske tale med en af dem?
Eller måske kunne du tale med en fra din familie, en af dine bedstemødre måske?

Jeg tænker også, det kunne være en mulighed for dig at ringe til BørneTelefonen på 116 111, det er gratis, og her sidder der nogle rigtig gode rådgivere, som gerne vil tale med dig om dine tanker og bekymringer.

Kærlige hilsner BørneBrevkassen

Drikker din mor eller far for meget? Få flere gode råd her

Det er svært at leve med en forælder, der drikker for meget. Det kan føles som om, de slet ikke er sig selv. Alkoholen kan også gøre, at du ikke føler dig tryg og du kan måske føle, at din mor eller far vælger at drikke fremfor at passe på sig selv og sin familie.

Måske har du tanker som: Jeg tror mine forældre har et alkoholmisbrug! Min mor er alkoholiker, hvad kan jeg gøre? Min far drikker i smug, hvem skal jeg sige det til? Jeg kan ikke stole på min far, for jeg ved ikke hvornår han drikker sig fuld. Når min mor er ædru elsker jeg hende, men når hun er fuld, så er hun en helt anden person.

Hvis der er alkoholproblemer i din familie, er det vigtigt, at du ikke går alene med det. Her på siden kan du finde gode råd til, hvordan du får hjælp til at tale om det – og hvem du kan tale med det om. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.
Stem

Forældre og alkohol