Brev
Mor drikker
Hej Børnetelefon.
Jeg har et problem som jeg virkelig håber i kan hjælpe mig med…
Min mor drikker og hun drikker meget, hun starter om morgen og er normalt fuld ved 16 tiden
og nogle gange når hun bliver fuld, så psykisk nedgøre eller slår mig og når jeg spørger hende hvorfor hun drikker siger hun at det er min bror og min skyld,
min sagsbehandler har prøvet at gøre noget ved det, min mor var i en lang periode på antapus men det kunne hun drikke ud af kroppen og til sidst kunne min sagsbehandler ikke gøre mere end at prøve at tvangsfjerne os, men det havde kommunen ikke penge til, så jeg fik i stedet lov til at gå på efterskole og min bror er anbragt på behandlingshjem.
I mit efterskoleophold mødte jeg denne her lære som jeg stoler rigtig meget på og jeg fortalte ham så at min mor drikker, han sagde at han ikke ville indberette det før efter sommerferien, fordi jeg skal fortsætte på efterskolen efter sommerferien.
Min bror er også begyndt at drikke ret meget og både min mor og bror ryger, så jeg føler mig rigtig ensom og jeg kan ikke klare det mere, jeg føler mig ikke tryg når min mor er fuld og jeg føler at det er min skyld,
jeg har ingen steder at være henne og jeg vil ikke være hjemme mere.
Hvad gør jeg?
14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Det første, jeg har brug for at skrive til dig, er, at det på INGEN måde er din eller din brors skyld, at din mor drikker. Det må du aldrig tro! Glemmer du det, så gem mit svar og læs det igen: DET ER ALDRIG DIN SKYLD, AT DIN MOR DRIKKER!
Når din mor drikker, gør alkoholen noget ved hende, som du meget godt beskriver. Den gør, at hun kan finde på både at krænke dig fysisk (hun slår) og psykisk (hun nedgøre dig). Det er overhovedet ikke ok, og derfor kan jeg virkelig godt forstå, at du ikke kan holde til mere.
I brevet fortæller du om din lærer på efterskolen, og hvor er jeg glad for at høre, at I har en god kontakt. Men det ændrer desværre ikke på, at kommunen skal vide, hvordan det står til derhjemme. Jo flere gange, de får det at vide, jo ”lettere” kan de danne sig et indtryk af, at det virkelig står dårligt til derhjemme. I har brug for mere hjælp end den, som I får nu. Du skal fx ikke gå en hel sommerferie og føle dig ensom.
Hvis du har mod på det, har vi et tilbud på BørneTelefonen, der hedder en ”bisidder”. En bisidder er en voksen, der kan hjælpe børn med at tage kontakt til kommunen. Måske vil det tilbud passe godt til dig? Du kan læse mere om det her:  https://bornetelefonen.dk/bisidder-børnetelefonen. Du kan også ringe direkte til vores bisidder-afdeling på  35555559, så du kan finde ud af, om de kan hjælpe dig.
Og husk, at hvis du oplever noget alvorligt, kan du altid kontakte det, der hedder den ”Sociale døgnvagt”. Det kan du gøre hele døgnet. Hvis du googler det, kan du se, at der er forskellige telefonnumre alt efter, hvad det er for en kommune, du hører til. Ringer man til det lokale politi, kan de også altid stille en om. Det vigtigste er, at du ikke er i fare. Det må du aldrig være!
Afslutningsvis vil jeg anbefale dig at kigge på http://www.dedrikkerderhjemme.kk.dk, der er en anonym rådgivning for børn og unge. Du kan også altid ringe til BørneTelefonen på 116111. Jeg håber så meget, at du får noget hjælp, så du ikke længere skal føle dig ensom. Det fortjener du!
Et stort og varmt kram til dig.
Fra BørneTelefonen
Drikker din mor eller far for meget? Få flere gode råd her
Det er svært at leve med en forælder, der drikker for meget. Det kan føles som om, de slet ikke er sig selv. Alkoholen kan også gøre, at du ikke føler dig tryg og du kan måske føle, at din mor eller far vælger at drikke fremfor at passe på sig selv og sin familie.
Måske har du tanker som: Jeg tror mine forældre har et alkoholmisbrug! Min mor er alkoholiker, hvad kan jeg gøre? Min far drikker i smug, hvem skal jeg sige det til? Jeg kan ikke stole på min far, for jeg ved ikke hvornår han drikker sig fuld. Når min mor er ædru elsker jeg hende, men når hun er fuld, så er hun en helt anden person.
Hvis der er alkoholproblemer i din familie, er det vigtigt, at du ikke går alene med det. Her på siden kan du finde gode råd til, hvordan du får hjælp til at tale om det – og hvem du kan tale med det om. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.