Mor drikker og råber meget

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige,

Mange tak for dit brev. Jeg er rigtig glad for at du skriver herind for det lyder til at din mor har brug for at få noget hjælp så både hun, din lillebror og dig kan få det godt igen.

Jeg kan forstå på det du skriver at dine forældre er blevet skilt, og at din lillebror og dig nu bor halvdelen af tiden hos din mor og den anden halvdel af tiden hos din far. Selvom det måske var det bedste for dine forældre at blive skilt, er det ikke ensbetydende med at det er nemt, og jeg synes det lyder som om din mor er inde i en svær periode i øjeblikket. Ligesom du, tænker jeg også at det muligvis kan skyldes hendes ustabile forhold til sin kæreste og at de tit skændes. Det kunne måske også være noget andet, noget på jobbet måske?

Jeg ved at nogle finder ’trøst’ i at drikke alkohol fordi de på den måde kan give slip på det hele og måske glemme det de synes er svært for en kort stund. Der er dog en risiko for at blive afhængig af denne beruselse. Det lyder til vinen får din mor til at smide hæmningerne, men vinen gør hende også til ”ikke-søde mor” der skælder ud og råber. Er det rigtigt forstået? Det der særligt bekymrer mig ved det du skriver, er at ”ikke-søde mor” gør jer kede af det, måske også utrygge og at hun er ligeglad når du fortæller at I bliver kede af det. Er det rigtig at ”ikke-søde mor” er sådan? Jeg tror ikke din mor ønsker at være sådan, men det lyder desværre til at det er vinen der er kommet til at bestemme over hende og ikke hende der bestemmer over vinen.

Jeg kan tydeligt mærke at du elsker din mor og at du kun ønsker det allerbedste for hende. Du har allerede prøvet at fortælle hende at hun skal holde op, og du har også sagt det til din far. Det er flot klaret af dig – det kan du godt være stolt over. Udover at være stærk, fornemmer jeg også, at du er meget omsorgsfuld og tænker meget på hvordan din familie har det. Det er nogle rigtig gode kvaliteter og du vil komme langt i livet med disse. Du skal dog vide at det ikke er dit ansvar at din familie har det godt. Det er altid de voksne der har ansvaret. Så snart at alkohol, lige meget mængden, kommer til at gå ud over børnene, så er det for meget.  Din mor har brug for hjælp, så hun igen kan blive den søde mor som I kender. Hvad tænker du mon om det jeg skriver?

Selvom du virker til at kunne klare rigtig meget, er det vigtigt at der også er nogle andre voksne der hjælper din mor med at få det bedre. Jeg kan forstå din lillebror har nævnt, han gerne som det er ligenu, vil bo hos din far hele tiden. Sådan har du det måske også, men synes det er svært at tænke sådan, da du/I jo savner jeres søde mor. Måske er det en meget god løsning, mens mor får hjælp til at få det bedre. Jeres far vil kunne tage en snak med Statsforvaltningen om hvordan jeres familiesituation er og se om denne løsning er mulig. Det er din papmor der har foreslået du skriver til os, hun lyder til at ville være der for dig og din lillebror, så jeg vil da foreslå du viser din far og hende dit brev til os og også gerne mit svar. For så kan din far læse, at jeg vil foreslå ham at ringe til ForældreTelefonen på 35 55 55 57, hvor han vil kunne få rådgivning til hvordan han bedst hjælper dig og din lillebror lige nu.

Du vil også kunne fortælle din far at i alle kommuner findes hjælp hvis man er i en periode, hvor det er svært i familien. Kommunen har mulighed for både at hjælp dig, din lillebror og din mor. I Børns Vilkår har vi det der hedder en bisidder. En bisidder er en voksen person som vil kunne hjælpe en til at tage kontakt til kommunen. Du og din far kan læse mere om hvad en bisidder er på vores hjemmeside http://www.bornetelefonen.dk/bisidder.

Det er også en mulighed at du snakker med en lærer som du er tryg ved. Læreren vil dels kunne lytte til hvordan du har det og også kunne hjælpe med at få talt med din mor. Læreren kan også tage kontakt til kommunen, hvis det vurderes at være en god løsning.

Jeg håber du vil få hjælp til at kontakte kommunen og at din mor vil få hjælp til at få det bedre. Du er altid meget velkommen til selv at ringe ind til BørneTelefonen på 116 111 og snakke med en rådgiver og få flere råd til hvordan du og din lillebror kan få hjælp, og du er også velkommen til at ringe hvis du har brug for at snakke med en voksen om hvordan du har det. Det kan også være du vil have glæde af at læse hvad andre børn, der har en mor eller en far der drikker, har fået af råd på https://bornetelefonen.dk/brevkassen#/filterToggle? Jeg ønsker dig al det bedste med på vejen.

Kærlige hilsner,

BørneTelefonen

Drikker din mor eller far for meget? Få flere gode råd her

Det er svært at leve med en forælder, der drikker for meget. Det kan føles som om, de slet ikke er sig selv. Alkoholen kan også gøre, at du ikke føler dig tryg og du kan måske føle, at din mor eller far vælger at drikke fremfor at passe på sig selv og sin familie.

Måske har du tanker som: Jeg tror mine forældre har et alkoholmisbrug! Min mor er alkoholiker, hvad kan jeg gøre? Min far drikker i smug, hvem skal jeg sige det til? Jeg kan ikke stole på min far, for jeg ved ikke hvornår han drikker sig fuld. Når min mor er ædru elsker jeg hende, men når hun er fuld, så er hun en helt anden person.

Hvis der er alkoholproblemer i din familie, er det vigtigt, at du ikke går alene med det. Her på siden kan du finde gode råd til, hvordan du får hjælp til at tale om det – og hvem du kan tale med det om. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.
Stem

Forældre og alkohol