Mor drikker

hej, jeg er en pige på 17 år og min mor drikker.

Jeg ved ikke hvor lang tid det egentlig har stået på, jeg har bare lagt mærke til det siden min veninde påpegede det (som nu er 1 år siden). Min mor drikker hver dag ca. 4-5 glas rødvin når hun begynder at lave aftensmad og hen af aftenen i hverdagene og i weekenden vil jeg tro det dobbelte.

Det er ikke fordi hun som sådan bliver ubehagelig eller noget, hun bliver bare helt omtåget, slendre rundt og forstår ikke altid hvad man siger.

Jeg bliver bare virkelig ked af det, fordi jeg føler at jeg kun er sammen med min “rigtige mor” et par timer om dagen inden hun bliver fuld og så snart hun drikker det første glas vin bliver jeg irriteret på hende og har svært ved at være sammen med hende. Selv de dage hvor hun ikke drikker så megt, bliver hun stadig mega træt og ender med at falde i søvn på sofaen klokken 20:30 når vi ser noget sammen.

Der har også været mange gange hvor hun f.eks. efter en konfirmation er faldet eller hvis jeg har haft gæster har været meget fuld, og så har jeg bare været virkelig ked af det.

Jeg ved at min far også har lagt mærke til det, da han har sagt noget til hende nogle gange, men det har typisk været hvis han har været sur på hende eller hvis hun er kommet fuld hjem og er “irriterende”, så vidt jeg ved, men det er ikke noget vi har snakket om i familien.

Problemet er at jeg SÅ gerne vil sige noget til hende men jeg vil virkelig ikke såre hende. Lige nu går vi som familie også igennem en svær tid (pga. andre ting) og jeg ved virkelig ikke om hun ville kunne klare at jeg sagde noget om det. På den anden side ligger jeg flere gange om ugen i min seng og græder over det.

Jeg ved bare ikke hvad jeg skal gøre, hvad jeg skal sige og om jeg overhovedet er i stand til at sige noget om det. Det knuser mit hjerte bare ved tanken.

Hilsen en fortvivlet pige.

Pige, 17 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære fortvivlede pige.

Hvor er det bare godt, du har skrevet et brev til os, så jeg forhåbentligt kan hjælpe dig. Det lyder rigtigt ubehageligt for dig, at du skal gå og bekymre dig om din mors alkoholforbrug.

Jeg kan godt forstå, du er i tvivl om hvad du skal gøre. Du vil rigtigt gerne sige noget til hende, samtidig med at du ikke har lyst til at såre hende. Det er helt naturligt at tænke, som du gør.

Du skriver, at din mor drikker 4-5 glas rødvin om dagen, og nogle gange fordobles det. Jeg går ud fra, at du selv vurderer, det er for meget, eftersom du skriver et brev til os. Og det er rigtigt nok.

Du fortæller at din mor ikke bliver ubehagelig, men blot bliver uforståelig og omtåget. Jeg er glad for at læse, hun ikke bliver ubehagelig mod dig. Samtidig ønsker jeg for dig, at du ikke skal gå og føle det svært at være sammen med hende.

Det kan være rigtigt svært, som datter at vurdere, hvornår ens forælder drikker for meget. Særligt når det altid har været sådan, og det er hverdagen derhjemme. Jeg tænker derfor, du er meget heldig at have sådan en god veninde, der tør snakke med dig om det. Hvordan føltes det?  Er det mon noget, du stadig snakker med din veninde om?

Mange børn oplever samme frustration, som du gør, hvor man kun føler, man kun kender sine forældre rigtigt et par timer om dagen. Og det er derfor en helt normal reaktion at blive irriteret på hende over det. Det er der ikke noget galt i.

Når jeg læser dit brev, mærker jeg din omsorg og kærlighed til din mor. Det virker som om, en stor del af din frustration ligger i, at du godt ved, at din mor skal have besked. Men at du ikke vil gøre hendes situation værre, når I som familie samtidig går igennem en svær tid, af andre årsager. Er det rigtigt forstået?

I brevet fortæller du, at din far har konfronteret hende med hendes alkoholforbrug. Det synes jeg er meget positivt. Har du snakket med din far om det? Jeg tænker det kan være en rigtig god støtte for dig, at snakke med din far om. Det kan være I sammen kan finde en løsning, og hjælpe din mor på rette vej.

Du og din far, kan også få anonym rådgivning fra kommunen. Her kan I få noget rådgivning fra eksperter i hvad, I kan gøre for at hjælpe din mor. Du kan faktisk også selv opsøge denne hjælp. Det gør du, blot ved at google din kommunes navn. Her vil der komme et telefonnummer frem, du kan ringe til, og så skal de nok hjælpe dig med at finde frem til, hvem du skal snakke med. Der er altid hjælp at hente.

Det er også en mulighed at google ‘anonym rådgivning for unge’ og din kommunes navn – så får du fat på din kommunes unge-rådgivning. De skal oplyse dig om, hvordan du får hjælp i din kommune. Jeg ved fra andre unge, at de kan være rigtigt gode at tale med.

Husk på, at din mor og alkohol er to forskellige ting. Det kan være rigtigt svært at adskille, når du oplever din mor fuld. Men det er alkoholen, der gør din mor omtåget. Og du må aldrig tro, det er din skyld, din mor drikker.

Har du behov for konkrete forslag til, hvordan du kan tage fat på den svære samtale med din mor, kan du kontakte TUBA eller Hope Ung. De har stor erfaring med at tale med unge, der er ramt af udfordringer med alkohol i hjemmet. De vil kunne hjælpe dig. Her vil du også kunne læse breve og fortællinger fra andre unge, der oplever det samme som dig.

Du er  altid velkommen til at skrive til os igen, eller ringe til os på telefonnummeret 116111.

Jeg sender dig alle mine bedste tanker.

Kærlig hilsen

Børnetelefonen

Drikker din mor eller far for meget? Få flere gode råd her

Det er svært at leve med en forælder, der drikker for meget. Det kan føles som om, de slet ikke er sig selv. Alkoholen kan også gøre, at du ikke føler dig tryg og du kan måske føle, at din mor eller far vælger at drikke fremfor at passe på sig selv og sin familie.

Måske har du tanker som: Jeg tror mine forældre har et alkoholmisbrug! Min mor er alkoholiker, hvad kan jeg gøre? Min far drikker i smug, hvem skal jeg sige det til? Jeg kan ikke stole på min far, for jeg ved ikke hvornår han drikker sig fuld. Når min mor er ædru elsker jeg hende, men når hun er fuld, så er hun en helt anden person.

Hvis der er alkoholproblemer i din familie, er det vigtigt, at du ikke går alene med det. Her på siden kan du finde gode råd til, hvordan du får hjælp til at tale om det – og hvem du kan tale med det om. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.
Stem

Forældre og alkohol