Brev
Mit liv går under
Hej
Jeg er pigen på 13 snart 14
Mit liv har været helvede side 3 kl
jeg blev mobber og hold uden for men jeg flyttede skole i 6 kl
men da jeg var om kringlet 6 år blev min forældre skilt og vore hus blev taget fra os begrund af penge
min far begynder at drikke og er nu alkoholiger
han var på noget afvanding februar i år og stoppede men han begyndte så småt igen
da vi var på ferie med ham lagde jeg mærke til hane havde en kasse øl med og den drak han på 5 dage så han er begyndt igen
jeg blev ked og grad da jeg kom hjem
min mor drikker også lidt men ikke så meget højst 2 glas vin om dagen men så køre hun ik
min mor og far ryger og min mor prøver at stoppe og da jeg er det eneste barn der stadig bor hjemme må jeg tage alt skraldet når hun bliver sur
jeg ved ik hvad jeg skal gøre
føgler det er min skyld igen
vil gerne hjælpe dem men de bliver sure
det er ik fordi de ik passer godt på mig men er bare bange for der sker dem noget….
jeg har længe tænkt på selvmord og men stoppede men tænker kerne på det igen
min verden falder sammen ned over mig og jeg kan ik gøre noget…
Kh den bange pige
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 snart 14 år,
Tak for dit brev. Det er godt, du har skrevet. Det er starten til at få hjælp, Hold fast i dit mod til at bede om hjælp, det skal være med til at hjælpe dig videre.
Først vil jeg starte med at sige til dig, at det ikke er din skyld, dine forældre drikker. At føle skyld, når ens forældre drikker, er en følelse, du deler med rigtig mange andre unge, der har forældre, der drikker. Men det kan aldrig blive de unges skyld, og det er et voksen ansvar at få holdt op med at drikke, så man kan tage ansvar for sine børn.
Det er dejligt, du skriver, dine forældre passer på dig, men jeg forstår godt din utryghed, og det er ikke rimeligt, du skal leve med den slags utryghed. Ved dine forældre, hvad det gør ved dig når de drikker? Det er meget vigtigt, at de kender til dine tanker, så de kan forstå, hvordan alkohol ødelægger familien. Måske har du allerede sagt det til dem en gang, men det er desværre tit sådan, at forældre glemmer det, fordi alkoholen har så hårdt tag i dem.
Kender du en voksen, som du kan snakke med og som måske også kan hjælpe dig med at snakke med dine forældre. Det kan være en lærer på din skole, en anden i din familie, en venindes mor, en sundhedsplejerske på din skole eller en helt anden. Jeg ved godt, at det er et stort skridt mere, du skal tage for at få hjælp, men det er alt for meget for dig at stå med alene, og det er IKKE dig, der kan få mor og far til at stoppe med at drikke. Det kan også være, at du har søskende, der ikke bor hjemme, som kan hjælpe dig i alt det du nu står i?
Jeg tænker, at med hjælp fra en voksen skal der lægges en plan for, hvordan I som familie skal komme igennem et alkohol stop. Din far har jo vist et flot mod ved at kunne stoppe, men, som du skriver, er han startet igen. Nogen gange er der tilbagefald, og så er det, de voksne igen skal have voksen hjælp til at komme på rette vej til et alkohol stop..
Hvis du tænker, at det hele virker uoverskueligt lige nu, kan du starte med at ringe til BørneTelefonen 116111, du kan ringe gratis og anonymt til os. Vi er til at snakke med dig.
De bedste Hilsner fra BørneTelefonen