Brev
Misbrug af stoffer?
Hej.
Jeg er en pige på 14, og jeg er ret sikker på at min mor tager stoffer.
For ikke så lang tid siden, snakkede jeg med en jeg kender. Man kan vel egenligt godt sige vi er venner, hun er omkring 19-20 og er også venner med min mor.
Vi snakkede i et par timer, hvor vi var de eneste der var hjemme i mit hus, og hun spurgte mig om jeg vidste hvad der foregik. I starten var jeg forvirret, og sad bare og tænkte. Jeg kom så i tanke om, at lidt før vi snakkede havde jeg åbnet en skuffe fordi jeg skulle finde noget, og i skuffen lå der noget hvidt pulver. Jeg lagde hurtigt to og to sammen, og vidste det var en form for stoffer.
Min veninde, fortalte mig så at det var sandt det jeg troede. At hun var på stoffer.
Jeg har vidst det i snart 6 måneder vil jeg tro, og hver dag tænker jeg på hvad skal gøre.
Skal jeg skrive et brev og forklare hende hvordan jeg føler om det? Hun ved ikke at jeg ved det, men nogen gange har jeg hørt hende snakke om det i telefonen hvis jeg har været på mit værelse sent om aftenen.
Jeg er så forvirret, og vores forhold bliver værre og værre hver dag.
Kan i hjælpe?
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år,
Jeg kan godt forstå, at du ikke helt ved, hvad du skal gøre. Godt tænkt at skrive herind!
Føler du, at du kan stole på den veninde, der fortalte, at din mor tager stoffer? Eller kan det godt være lidt svært at snakke med hende om det, fordi hun også er veninder med din mor?
Hvis du føler, at du kan stole på hende, kunne det så være rart at snakke lidt mere med hende om, hvordan hun ved, din mor tager stoffer? Hvis veninden er helt sikkert på, at din mor tager stoffer, kan det også være, at hun kan hjælpe med at finde ud af, hvordan du kan få snakket med din mor om det, hvis du har lyst til det? Måske kan veninde tale med din mor – måske mens du også er der? Hvis du altså synes, det kunne være rart med en støtte, når du taler med din mor.
Hvis du derimod føler, at du godt vil tage snakken med din mor alene, er det også rigtig fint. Det kunne sagtens være med et brev, hvis du har det bedst med det.
Udover at du så det hvide pulver i skuffen, er der så andet, der får dig til at tænke, at din mor nok tager stoffer? Føler du f.eks., at du nogle gange kan mærke det på hende? Eller er der andre ting, der peger på, at hun tager stoffer? Hvis du ikke er helt sikkert på, at din mor tager stoffer, kan du også starte med at sige til hende, at du har fundet en pose med hvidt pulver, og at du er bange for, at hun tager stoffer.
Det er vigtigt, at du får talt med din mor eller en anden voksen om dét, der foregår, så du ikke skal gå rundt og bekymre dig om det, og så du (og måske også din mor) kan få hjælp. Du har ret til at have det godt og føle dig tryg – også sammen med din mor.
Der findes også et tilbud for pårørende til stof- eller alkoholmisbrugere, der hedder TUBA. Du kan læse mere om, hvilken hjælp der er for dig at hente der, via linket her.
Hvis du har lyst til at snakke mere om det, er du meget velkommen på SMS’en eller telefonen. Vores nummer er 116 111. Du kan også finde os på Chatten. Det kan være, at du har brug for at snakke lidt mere om, hvordan du kan starte samtalen med din mor eller en anden voksen? Eller måske har du nogle spørgsmål, du gerne vil snakke med nogen om? I så fald er du hjerteligt velkommen!
De kærligste hilsner
BørneTelefonen