Mine forældre tager ud, og drikker

Kære brevkasse.

Jeg er en pige på 14 år. Jeg bor i en hel almindelig familie, dog er der et lille problem. Mine forældre har deres eget firma. Men hver dag når de har fri kører de ned til en gammel ven og sidder og drikker, og så kommer de dalerende kl 20-21 om aften, i hverdagene.

I weekenderne kører de allerede kl 11 hvor de kører ud for at handle. Så smider de lige varene af herhjemme, og så smutter de ellers igen. De vil ikke tage telefonen eller svare på smsèr når de er ude. Så kommer de ellers hjem ved 03-04 tiden om natten.

Jeg holder mig altid vågen og passer på min 12 årige lillebror og min hund. Jeg hader at være “alene” hjemme uden mine forældre.

Jeg vil rigtig gerne at de stopper med at drikke, og er der for min lillebror og jeg.
Det er rigtig hårdt, og går mig meget på..

Jeg håber “Brevkassen” kan hjælpe mig.

Hilsen den meget triste 14-årige

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år!

Det er rigtig godt, at du skriver til os for at få hjælp. Jeg kan godt forstå, at det er rigtig hårdt for dig, at dine forældre drikker, og at du skal passe din lillebror. Det er bestemt ikke i orden. Det er dine forældres opgave at passe på jer, og at være hjemme hos jer, så I ikke er alene.

Når jeg læser dit brev, tænker jeg på, hvem der mon sørger for, at dig og din lillebror får aftensmad, når jeres forældre først kommer hjem ved 20-21 tiden? Er det mon dig, der laver aftensmad til jer, eller får I ikke noget?

Det er også meget alvorligt, at de ikke tager telefonen eller svarer på sms’er. Det skal de gøre, hvis de har ladet jer være alene lidt – egentlig burde de slet ikke lade jer være alene, men hvis de fx var nede og handle og kom hjem igen kort efter, ville det være ok. Men det er ikke i orden, at de er væk hver aften, og også i weekenderne, og at I ikke kan få fat på dem.

Det bedste du kan gøre for at få hjælp, er at fortælle en voksen, du er tryg ved, om dine forældres drikkeri. Det kan fx være en sød lærer, en venindes mor eller en i din familie. Den voksne skal underrette kommunen, som så skal holde nogle samtaler med både dig, din lillebror og dine forældre, for at finde ud af, hvad der skal ske. Dine forældre skal selvfølgelig have at vide, at de skal være hjemme og passe jer. Måske skal de også have noget hjælp til at stoppe med at drikke.

Hvis du synes, det er svært at fortælle den voksne, om det der foregår derhjemme, kan du vise ham/hende, det brev du har skrevet til BørneTelefonen. I brevet beskriver du det hele på en rigtig god måde.

Du har også mulighed for at få hjælp af en bisidder fra Børns Vilkår, til at fortælle kommunen om dine forældres drikkeri. Du kan læse mere om at få en bisidder her, eller du kan ringe og høre mere på 35 55 55 59.

Jeg håber meget, at du snart får hjælp.

Mange kærlige hilsner
BørneTelefonen

Drikker din mor eller far for meget? Få flere gode råd her

Det er svært at leve med en forælder, der drikker for meget. Det kan føles som om, de slet ikke er sig selv. Alkoholen kan også gøre, at du ikke føler dig tryg og du kan måske føle, at din mor eller far vælger at drikke fremfor at passe på sig selv og sin familie.

Måske har du tanker som: Jeg tror mine forældre har et alkoholmisbrug! Min mor er alkoholiker, hvad kan jeg gøre? Min far drikker i smug, hvem skal jeg sige det til? Jeg kan ikke stole på min far, for jeg ved ikke hvornår han drikker sig fuld. Når min mor er ædru elsker jeg hende, men når hun er fuld, så er hun en helt anden person.

Hvis der er alkoholproblemer i din familie, er det vigtigt, at du ikke går alene med det. Her på siden kan du finde gode råd til, hvordan du får hjælp til at tale om det – og hvem du kan tale med det om. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.
Stem

Forældre og alkohol