Brev
mine forældre
hejsa – mine forældre har i et stykke tid røget hash.
For ca. 5 måneder siden konfronterede jeg dem med det. Og de blev virkelig sure på mig og sagde jeg var syg i hovedet osv
Her forleden så jeg min far ryge (har ikke set den ryge før men har fundet hash Connies og lugtet det)
Siden jeg så ham drømmer jeg rigtigt meget, og jeg har meget svært ved at skelne mellem drømme og virkelighed!
jeg er så knust for jeg føler mig dum lige fra jeg fik af vide jeg var syg i hovedet og troede på det, til jeg så ham ryge…
Pige 15 år
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år.
Tusind tak for dit brev! Kan se på det du skriver i dit brev, at du er bekymret for dine forældre, da du har fundet hash Connies, lugtet hash og endda set din far ryge. Det fortæller mig, at du er en meget omsorgsfuld pige, der bare gerne vil det bedste for dine forældre.
Det er aldrig rart at blive skældt ud af sine forældre. Specielt ikke når man gerne vil hjælpe dem. Hash er nemlig et rusmiddel, som er dårligt både for en selv men også for dem omkring en. Du skriver, at da du konfronterede dine forældre med lugten af hash, at de så bare blev vildt sure på dig og kaldte dig for syg i hovedet.
Det lyder også som om, at det er noget, som har hængt ved hos dig. Selvom dine forældre blev sure på dig, så synes jeg stadigvæk, at det er mega sejt, at du konfronterede dem med det! Det synes jeg du skal vide, da det ikke er alle mennesker, som tør at gøre sådan noget.
Jeg synes at ideen med at konfrontere dine forældre var rigtig god, og det er virkelig øv, at det ikke hjalp første gang. En god ide kunne måske være, at du snakkede dine forældre sammen med en anden voksen, som du stoler rigtig meget på?
Det kunne f.eks være din klasselærer, mormor, farmor eller nogle familievenner. Det kan ofte hjælpe, at være flere til at snakke om det, da det nogengange kan være svært for folk at se, at de måske er ude i et misbrug. Det kan også give en tryghed hos dig, hvis du føler, at der er nogen der bakker dig op i konfrontationen.
Kan godt forstå, at det kan virke skræmmende at skulle snakke med dem igen. Hvis det er, at du føler det måske er for svært for dig at snakke med dem igen, så kan du ringe ind til BørneTelefonen på 116111 og snakke med en rådgiver. Du kan sammen med rådgiveren måske finde en strategi, hvad der vil være allerbedste at gøre, når du skal snakke med dine forældre. Du kunne måske endda øve dig på, hvad det er, du gerne vil fortælle dem.
Jeg synes ihvertfald at du er mega sej! Man skal ikke blive kaldt for syg i hovedet af sine forældre, bare fordi man vil det bedste for dem. Jeg håber, at du kan bruge nogle af de her råd, ellers er du som sagt altid velkommen til at ringe ind og snakke med en rådgiver!
Kærlig hilsen BørneTelefonen