Brev
mine forældre
kære brevkasse
mine forældre er ved at være 40 år begge to nu og de har nogle venner som de er sammen med fx: nytårsaften, julefrokoster osv. og når de er sammen med dem sker der nogle ting som at de drikker og de bliver fulde og det kan jeg bare overhovedet ikke lide
jeg bliver så ked af det indeni og jeg har bare sådan en dårlig føelse i min krop og nytårsaften stod min far med en cigarat i munden og jeg ville blive så ked af hvis han begyndte at ryge
men han siger at det bare var for at tænde raketerne men jeg så ham ikke tænde en eneste raket men den cigaret
og jeg er begyndt at lukke mig ind og ikke ville tale med dem og jeg kan ikke lide når de rører mig jeg åbner mig ikke op for dem længere jeg har sagt mange gange til dem at man sagtens kan have det sjovt og morre sig uden at være fuld men de siger bare tilbage til mig at jeg skal lukke munden og passe mig selv
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige på 12 år.
Det kan være rigtig ubehageligt at være i selskab med voksne mennesker, når de bliver fulde. Måske ikke fordi de gør noget ubehageligt, men fordi de ændrer adfærd. Det er især ikke sjovt, når det er ens forældre, der begynder og opføre sig anderledes.
Jeg synes, at du er mega sej, at du har sagt til dine forældre, at man ikke behøver at være fuld for at at have det sjovt. Det er nemlig helt korrekt.
I Danmark er der desværre en kultur, hvor mange drikker alkohol til fester. Og det er rigtig ærgerligt, at det er sådan og det er rigtig svært at ændre på en kultur. Det er ligesom blevet noget man plejer at gøre, og det gør man så.
Dine forældre har lov til at drikke en smule vin - alkohol, når de har gæster, men de skulle helt ikke blive så fulde, så du ikke synes det er rart at være sammen med dem. De skal jo også kunne passe på dig, så du er ok.
Du har været så sej at sige, at man ikke behøver alkohol for at have det sjovt. Det lyder ikke til, at de har lyttet til dig. Kunne du måske prøve at sige til dem, at du ikke synes det er rart, når de bliver fulde? Du kunne sige, at du bliver utryg og usikker, når de har fået for meget at drikke. Måske kan de forstå det bedre
Du kunne måske også snakke med en din moster, onkel eller en bedsteforældre? Det kan være, der er en anden voksen, som er tæt på dig, som kan hjælpe dig med at få forklaret, hvordan du har det til dine forældre til fester?
Hvis det ikke virker, kunne du så lave en aftale med en veninde næste gang dine forældre skal holde fest. Måske kunne det endda være en aftale, hvor du skulle overnatte. Så slipper du nemlig for at se på dem være fulde og fjollede. Måske kunne du også få sagt det til dine forældre, at du egentlig helst ikke vil være med til fester, hvor de drikker så meget alkohol, at de bliver fulde - berusede.Vil det være en mulighed for dig?
Kærlig hilsen
BørneTelefonen.