Brev
Min vens far
Hej Børnetelefonen.
Jeg har en ven hvis far er alkoholiker.
Jeg snakker tit med ham, og hver gang kan jeg høre hans far råbe ad ham.
Jeg har ikke sagt det til nogen da jeg føler at jeg så ville være en dårlig ven for ham.
Sidste gang jeg snakkede med ham, ødelagde hans far en ting som min ven havde fået af sin mor, som er psykisk syg.
Skulle jeg prøve at snakke med mine forældre om det?
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Hvor er du en omsorgsfuld ven, når du skriver herind til BørneTelefonen med dine bekymringer.
Jeg kan godt forstå at du er bekymret for din ven, det er aldrig nemt at vokse op med en forælder der drikker.
Ved din ven, at du er så bekymret for ham? Og fortæller han om, at det ikke er rart at være derhjemme?
Måske du kan prøve at åbne en snak med ham og spørge lidt ind for at se, hvordan han reagerer. Måske han faktisk vil synes det er en lettelse at blive spurgt?
Du nævner ikke om din ven er en du kender fra skolen, men hvis det er det, har du den mulighed at du kan tale med din lærer om at du er bekymret for din ven pga. hans far. Det vil helt sikkert være en god måde at gå til det på.
Din lærer skal hjælpe din ven, og det kan han gøre på flere måder.
Hvis i ikke går på samme skole, kan du snakke med din ven om, at han kan snakke med sin lærer selv. Det er nemlig vigtigt at de får hjælp.
Din ven kan både tale med sin lærer selv, han kan også give ham et brev i hånden, hvis det er svært at få sagt. Det kunne være kort fortalt ”Min far drikker, og råber, og vi har brug for hjælp.”
Hans lærer kontakter kommunen, som er de bedste til at hjælpe din ven i den situation.
Hvis du kan snakke med dine forældre om det, ville det være rigtig fint. Så du på den måde også får lidt støtte. Hvis dine forældre ved hvem din ven er, hvis i kender hinanden fra evt. skolen, kan de også hjælpe ham med at kontakte kommunen.
Din ven kan få mere hjælp og støtte samt finde mere information omkring det at vokse op med en alkoholiker her https://tuba.dk/
Din ven er også altid velkommen til at ringe eller skrive ind til BørneTelefonen selv, så vi bedst muligt kan hjælpe ham.
Kærlig hilsen BørneTelefonen