Brev
Min søvn
Hej jeg er en pige på 11 og fylder snart 12.
Jeg har haft problemer med at falde i søvn i 2 måneder. Det er jeg rigtig træt af.
Jeg tænker rigtig meget på de dårlige ting. Og det der gør mig ked af det.
Jeg har en far som er alkoholiker og som jeg ikke ser mere. Det er jeg også rigtig ked af.
Jeg håber i kan hjælpe mig til hvordan jeg kan falde i søvn?
hilsen den trætte og kede af det pige?
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11, snart 12 år!
Jeg kan godt forstå, at du er rigtig træt af, at du ikke kan falde i søvn. Det må være virkelig frustrerende. Når man har svært ved at falde i søvn, kan man hurtigt komme til at ligge og spekulere på en masse ting, sådan som du oplever det. Det er selvfølgelig ikke rart, hvis det er dårlige ting, som man bliver ked af. Så kan det være endnu sværere at falde i søvn.
Jeg kan godt forstå, du er ked af, at du ikke længere ser din far. Jeg tænker også på, om du mon får talt med nogen om de følelser? Hvis ikke man får lidt luft for de svære tanker og følelser ind i mellem, så kan de komme til at vokse sig større inden i og man kan få ondt i maven, have svært ved at sove og den slags. Måske er det noget du kan genkende?
Det kan være du kan komme i tanke om nogen, som det kunne være rart at tale med? Måske din mor, en moster, en lærer, en venindes mor eller en helt andet?
Du skriver at du gerne vil have hjælp til, hvordan du bedre kan falde i søvn. Udover at det er vigtigt at tale med nogen om det, der gør en ked af det, kan det fx. hjælpe, at ligge og læse. Andre har meget glæde af at lytte til meditation eller beroligende musik som fx lyden af regn, vandfald eller fuglekvidder. Måske du kan finde nogle apps på din telefon og prøve dig frem for at se, hvad der virker for dig. For nogen hjælper det, at tænke på f.eks. ting der gør én glad? Det kan også være godt, ikke at kigge på sin telefon eller iPad inden man skal sove. De udsender et blåt lys, som vækker hjernen. Derfor er det bedst at slukke for tv’et og lægge telefonen og iPad’en væk.
Jeg håber, at du snart kan få lidt ro på, så du blandt andet kan sove bedre. Hvis du har brug for, at tale lidt mere om det, kan du altid ringe helt anonymt til BørneTelefonen.
Mange kærlige hilsner
BørneTelefonen