Min mor ryger

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du

Hvor er det godt du skriver herind, for det er ikke et problem du skal sidde med alene. Jeg kan godt forstå du er ked af det, for det kan virke skræmmende at tænke på at ens mor måske ryger hash. Jeg vil lige skynde mig at fortælle dig at din mor ikke kommer i fængsel for at ryge hash, men det er ulovligt at have hash på sig og sælge hash, det kan man kan få en bøde for.

Jeg kan godt forstå du er bekymret for din mor, for det er almindelig kendt at hash kan have en dårlig indflydelse på hvordan man fungerer. Igen vil jeg rose dig for at skrive herind, for det er rigtig godt at dele sine bekymringer med andre, så man ikke sidder med alle disse tanker alene. Dit brev udstråler bekymring, kærlighed og fine værdier, du fortjener at være glad.

Du skriver at du nogle gange ser anderledes cigaret skodder når du står op om morgenen, og en brun klump du mener er hash. Det er selvfølgelig slet ikke i orden at ens mor ryger hash, men måske ville første skridt være at snakke med din mor om din bekymring, så finder du ud af om det virkelig er hash eller om der er en anden forklaring, hvad tænker du om det?

Jeg kan godt forestille mig at det ikke er ligetil at gå hen til sin mor og spørge hende om hun ryger hash, så derfor kan du vælge at bruge dit brev, hvor du er rigtig god til at sætte ord på din bekymring. Du kunne måske også forberede dig, og skrive ned på papir hvad det er der virkelig bekymrer dig, så du er sikker på at få sagt alt det du gerne vil.

Hvis du tager en snak med din mor, kan du vælge at starte snakken ud fra din bekymring om at miste hende, på den måde starter samtalen positivt og kommer til at handle om kærlighed og bekymring for hendes helbred og frygten for hvis der sker hende noget. Kunne det være en måde at starte en samtale på tænker du? Senere hen i en samtalen, kan du så sige at du har en denne mistanke om at hun ryger hash og det bekymrer dig rigtig meget.

Hvis du tænker at du ikke kan snakke med din mor om det, så vil det måske være en ide at finde en voksen der kan hjælpe dig med at finde frem til, om din mor virkelig ryger hash eller om der er en anden forklaring. Måske er der en voksen i din familie som du kan snakke med, en tante eller onkel, en lærer, eller måske er der en venindes mor.

Du er meget velkommen til at ringe herind til BørneTelefonen hvis du gerne vil snakke noget mere, vi er på telefon 116 111 eller du kan chatte med os. Jeg håber du får en god snak med din mor.

De kærligste hilsner
BørneTelefonen

Drikker din mor eller far for meget? Få flere gode råd her

Det er svært at leve med en forælder, der drikker for meget. Det kan føles som om, de slet ikke er sig selv. Alkoholen kan også gøre, at du ikke føler dig tryg og du kan måske føle, at din mor eller far vælger at drikke fremfor at passe på sig selv og sin familie.

Måske har du tanker som: Jeg tror mine forældre har et alkoholmisbrug! Min mor er alkoholiker, hvad kan jeg gøre? Min far drikker i smug, hvem skal jeg sige det til? Jeg kan ikke stole på min far, for jeg ved ikke hvornår han drikker sig fuld. Når min mor er ædru elsker jeg hende, men når hun er fuld, så er hun en helt anden person.

Hvis der er alkoholproblemer i din familie, er det vigtigt, at du ikke går alene med det. Her på siden kan du finde gode råd til, hvordan du får hjælp til at tale om det – og hvem du kan tale med det om. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.
Stem

Forældre og alkohol