Brev
Min mor og stedfar skændes
Hej
jeg er en pige på 13 år.
hjeme hved mig skændes min mor og min stedfar hele tiden. De skændes Vær dag. Det er ikke bare nogen små skænderier, de er faktisk rigtig store.
De skændes selv om mig og min søster sider i samme rum. Og de blander også mig og min søster ind i det.
De råber af hinanden hele tiden og det skrammer mig. de har skændes sådan siden jeg var helt lille.
Det er tidt min stedfars skyld. Han er her aldrig og han sidder hos nogen og drikker øl. Han er meget barnlig. Man kan ikke føre en afmindelig samtale med ham.
Jeg er hved at blive meget bange når de skændes. I en lille periode har det ikke Været så slemt, men det er det nu igen
hvad skal jeg Gøre?
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år,
Jeg kan godt forstå, du spørger, hvad du skal gøre. Jeg ved fra andre unge, at det er rigtigt utrygt at bo i en familie med så voldsomme skænderier og alkohol.
De voksne glemmer at være voksne, når de skændes, ligesom din stedfar, der bliver barnlig - og det er ikke i orden.  Du skal vide, at det på ingen måde er din og din søsters skyld, at de voksne skændes, selvom de blander jer ind i det. Det er din mor og stedfar, der skal være voksne og passe på jer.
Det er dejligt at læse, at du har oplevet en lille periode, hvor det ikke var så slemt, men øv at det er begyndt igen!
Kunne du snakke med din mor, om hvor rart det var, da de ikke skændtes? Og hjælper det at fortælle din mor, hvordan du har det har det, når de skændes så voldsomt. Måske kan du også fortælle hende, hvordan du ønsker at der skal være hjemme hos jer...så hun kan forstå, hvad du håber på vil ske.
Jeg ved godt, at det kan være svært at tage hul på sådan en snak.  Det er bare så super vigtigt, at din mor ved, hvordan du har det for at kunne ændre på det derhjemme. Det kan være, at din stedfar skal have hjælp til at stoppe med at drikke - det kan man få hjælp til helt gratis i sin kommune. Eller at din mor skal have hjælp til at sige fra overfor din stedfar fra en famiierådgiver i jeres kommune?
Måske er det for svært for dig, måske er der en lærer på din skole, som du kunne snakke med, og I kunne sammen tage en snak med din mor. Din lærer har pligt til at hjælpe, når der som i din familie ikke er trygt for dig lige nu. Det kan også være, at du har en far eller en anden voksen, som kan hjælpe dig med at snakke med din lærer eller mor?
Det er så flot, at du har skrevet til os, og jeg håber, du kan holde fast i dit mod og få snakket med din mor eller en lærer. Du fortjener - som andre unge - at der er trygt og rart hjemme hos dig.
Du kan altid ringe eller skrive til os på BørneTelefonen 116111, så kan vi snakke og måske få lidt flere råd til, hvordan det kan blive bedre derhjemme.
De bedste hilsner BørneTelefonen