Min mor har valgt mig fra..

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på næsten 15,

Tak for dit brev. Jeg kan virkelig godt forstå, at det må være svært at undværre sin mor og jeg synes det er så flot, at du vælger at skrive ind til os om råd. Selvom man kan blive sur og skuffet på sine forældre, er de jo stadig ens forældre og derfor vil man næsten altid have brug for dem i sit liv.

Jeg tænker at du og din bror er blevet modnet utrolig meget igennem jeres opvækst, hvor I har været tvunget til tage ansvar for jer selv i en alt for tidlig alder. Det kan jeg også høre ud fra måden, du og din bror vælger at håndtere situationen hvor I finder stoffer på din halvfars kontor, hvor I vælger at gå til jeres mor. Men selv om man er en moden og klog pige, kan man alligevel godt bruge nogle voksne til, at støtte en i sine valg og det tænker jeg lidt du/I har manglet?

Når man er barn til en med et alkohol problem er det enormt vigtigt, at man får det fortalt til nogle voksne i sit netværk. Når man er alkoholiker mister nogle evnen til, at være en god forælder. Det er sjældent fordi de ikke elsker deres børn og/eller ikke ønsker deres børn det bedste, men det er simpelthen fordi alkoholen tager over og bliver deres første prioritet. Jeg tænker, at ligesom du trænger til hjælp og støtte, så gør din mor det også? Det er sådan, at man kan få gratis hjælp af ens kommune hvis man har et problem med alkohol. Hvis nu din mor fik hjælp og kom ud af sit misbrug, kunne det måske være hun ville kunne blive en bedre mor? Måske du endda ville kunne flytte hjem til hende igen? Måske du kunne starte med, at skrive hende et brev hvor du blandt andet fortalte hende om hendes mulighed for gratis hjælp? Du kunne måske fortælle hende om dine følelser dengang og hvad det gjorde ved dig, at hun sagde 'hold kæft'? Måske hun også går og savner dig, men er nervøs for at kontakte dig fordi hun afviste dig dengang du havde brug for hende?

Udover at du lyder til, at være en moden pige, så tænker jeg også at du er en pige med ryggrad. Der skal meget til for, at give sin mor et utimatum som du gjorde. Det synes jeg er rigtig flot, men kan virkelig også godt forstå, at det må ha været en kæmpe skuffelse, at hun blot bad dig om, at holde kæft. Det er en stor omvætning, at miste kontakten til sin mor, især i så tidlig en alder. Har du nogensinde snakket med nogle voksne om dette?

Jeg tænker at din selvskade bunder i alle de uforløste følelser, jeg tror du går rundt med indeni. Jeg tror virkelig du kunne have godt af, at snakke med en professionel om det du har været igennem. Selvom man er en sej pige, kan man ikke klare det hele og jeg synes det er din tur til, at mærke omsorg. Mon din far ville kunne hjælpe dig til at tage kontakt til lægen, som vil kunne henvise til en psykolog.

En anden mulighed er en organisation der hedder "TUBA", det er en organisation der tilbyder gratis rådgivning og terapi forløb for unge i alderen 14-35 år, der er vokset op i et hjem med alkoholmisbrug? Du kan læse lidt om det på deres hjemmeside www.tuba.dk

Jeg håber du kan bruge nogle af mine råd og jeg ønsker dig al mulig held og lykke.

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.