Brev
Min mor har røget i årevis, og vil ikke stoppe
Halløj
Jeg er en 17 årig pige, hvis mor har røget siden hun selv var bare lidt ældre end jeg.
Det virker måske mærkeligt at jeg, en 17 årig, skriver herind, men jeg er nået til det punkt, hvor jeg simpelthen ikke ved, hvad jeg skal gøre. Jeg har aldrig kunne huske, at hun ikke røg, men jeg kan huske, at jeg ALTID har bedt hende om at stoppe, lige siden jeg var helt lille, og jeg har prøvet alt jeg kan komme i tanke om.
Jeg har snakket med hende utallige gange, hvor hun ender med at råbe af mig, jeg har prøvet at vise hende eksempler på, hvordan det kan gå. Jeg har fortalt hende, hvordan jeg læser breve fra børnetelefonen om det samme, hvortil hun svarer ‘nåda okay’.
Nu er jeg ved det punkt, hvor jeg siger til hende, at hvis hun ryger, så vil jeg ikke have noget med hende at gøre resten af dagen. Jeg går op på mit værelse, hvor hun ikke må komme op i håb om, at det vil stoppe hende, så hun kan være sammen med sin datter, men alligevel siger hun bare ‘nå, men så må du da bare gøre det’.
Er ærligt så lost på, hvad fanden jeg skal gøre, da jeg jo bare prøver at hjælpe hende selv fra at ende ud i sygdom, hvilket hun ikke fanger. Hun tror bare jeg vil styre hende, selvom jeg bliver ved med at forklare, hvorfor jeg gør som jeg gør.
Jeg ved ikke, hvordan i skulle kunne hjælpe mig, da jeg allerede har prøvet det meste, men tænkte bare, at jeg måtte prøve alt hvad jeg kunne, i håb om at beholde min mor bare et par år ekstra.
Hilsen mig😁
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 17-årige pige.
Det kan være svært at være vidne til, at nogen, man holder af, gør lige præcis det, man helst ikke vil have vedkommende gør.
Og det er vist sådan, du har det? Og har haft det længe!
Jeg ved ikke, om du selv har været ryger? Det tænker jeg måske ikke, du har. Du bekymrer dig i hvert fald så fint om din mors helbred i forbindelse med rygning og ved godt, det ikke er sundt.
Det er med rygning som med andre afhængigheder (mad, alkohol, stoffer osv.) – det kan være svært at sætte sig ind i, hvordan man tænker og føler sig som ryger, hvis man ikke selv har været der og prøvet at ryge.
Der kan være mange forskellige grunde til, at din mor begyndte at ryge – og stadig gør det. Men der er sandelig også mange grunde til, at hun skal prøve at holde op – især når du er så bekymret for hende!
Nogle rygere skriver herind og fortæller, at de får endnu mere lyst til at ryge, når deres forældre eller venner råder dem til at holde op. Rygningen bliver en slags trods.
Andre taler om den dårlige samvittighed – som så også bliver til trods. Måske har din mor det på den måde uden at være helt klar over det?
Du skriver, at du har prøvet det meste – selv at vise sider fra BørneTelefonen – uden held, så jeg kan godt forstå, at det kan virke håbløst.
Jeg ved ikke, hvad du tænker om det, men måske det alligevel var en idé at finde et roligt tidspunkt, hvor I begge var i godt humør. Så kunne du vise hende dit brev til mig – og mit svar. Ikke fordi det nødvendigvis kommer til at ændre din mors rygning, men for virkelig at fortælle hende hvor meget du tænker på det.
Måske det også kan skabe lidt ro inde i dig, at du nu har gjort alt, hvad du kunne som datter. Din mor er meget heldig at have en datter, der bekymrer sig for hendes helbred og gerne vil hjælpe hende med at komme ud af sin nikotinafhængighed!
Men det at holde op med at ryge er nok noget, man selv skal bestemme sig for – og så søge hjælp til.
Måske kan I tale om, at når I nu bor sammen, må I tage hensyn til hinanden. Det kunne betyde, at din mor kun ryger udendørs eller på bestemte tidspunkter. For nogle rygere kan det indirekte være en hjælp at få nogle begrænsninger…
Som du sikkert ved, er der hjælp at hente på apoteket og hos lægen – men igen, er det jo i sidste ende din mor selv, der bestemmer.
Har din mor en veninde eller noget familie, som kan hjælpe dig? Om ikke andet kan det måske være en hjælp for dig at tale med nogle voksne om problemet…
Men jeg vil lige her til sidst fortælle dig noget interessant; Nogle børn, som har forældre, der ryger, kommer faktisk oftere til selv at ryge, når de bliver voksne.
Mon du med den viden kan vende lidt af denne kamp til noget positivt og blive glad for, at du da i hvert fald ikke er blevet ryger – tværtimod er du kommet til at tage afstand fra rygning.
Det er da mega sejt gået af dig!
Jeg håber, at din mor lytter efter sin omsorgsfulde datter, og at I finder en løsning. Du er altid velkommen til at skrive til BørneTelefonen igen, hvis du har brug for det! Du kan også ringe til os på 116111.
Kærlig hilsen BørneTelefonen