Min mor er meget striks

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej pige på 16 år.

Du har helt ret i, at det sociale er meget vigtigt i din alder. Fester og andre aftenarrangementer er en stor del af det sociale liv, når man begynder på gymnasiet. Jeg synes, at din veninde har ret i, at du skal tage endnu en snak med din mor om det.

Prøv at spørg din mor, hvorfor du ikke må tage ud om aftenen. Måske har hun en grund til at handle som hun gør.
Men I skal i fællesskab finde ud af, hvordan du kan være med i sociale ting, også om aftenen. I kunne måske lave nogle "regler". Reglerne kunne være, at du fik et bestemt tidspunkt du skulle være hjemme på. Din mor er måske lidt bekymret for dig, hvis du er ude om aftenen. Hvis det er tilfældet kunne I aftale, at hun må skrive en SMS til dig, hvis hun bliver bekymret. Det er så din opgave at holde lidt øje med din telefon, og så få svaret din mor, hvis hun skriver til dig, så hun kan mærke, hun kan stole på dig.

En aftale kunne også være, at du skriver en SMS til hende, hvis I nu vælger en dag at tage til en anden fest eller noget lignende. Så ved din mor, hvor du er henne og det kan give meget ro som forældre. Hvis der er alkohol til festerne, så kan I også aftale, hvor meget du må drikke af det.

Når man er 16 år og skal starte i gymnasiet, så kan det være rigtig irriterende at skulle have alle de her regler. Men hvis du overholder de regler, som I laver i fællesskab, så vil din mor automatisk blive mindre bekymret og i takt med, at du bliver ældre, så vil du sandsynligvis også få lov til mere.

Jeg synes virkelig, at dit brev er meget fint skrevet. Du beskriver så fint, hvordan du føler og, hvordan du frygter at blive "hende den nederen," som ikke bliver inviteret til noget. Du reflektere også rigtig godt over, at det sociale liv er vigtigt i din alder og det er for det meste lig med fester.
Så en mulighed kunne faktisk også være at vise din mor dit brev. Det vil blive meget tydeligt, for din mor, hvordan du tænker og føler. Det vil også kunne give hende et indblik i, hvordan hun er som mor i de her situationer. Jeg tror ikke din mor er interesseret i, at du skal føle dig udenfor i gymnasiet. Så prøv at tage en snak med hende om det og se om I kan få lavet en god aftale i samarbejde.

De bedste hilsner fra BørneTelefonen.

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.