Brev
Min mor er alkoholiker
Hej,
Nu er jeg Snart 15 år og jeg har en lillesøster min mor er alkoholiker og min far prøver at få os hjem til ham Mig og min lillesøster er bange for vores mor når hun er beruset og vi har engang i mellem oplevet at vi har fået en på hovedet men det er noget tid siden
Når min mor er fuld kommer vi tit op at skændes fx i søndags kom vi op at skændes og min mor sagde at jeg bare kunne flytte jeg sagde at det ville jeg godt fordi jeg har aldrig haft det særlig godt hjemme hos min mor jeg ville hellere hjem til min far så min mor sagde at jeg kunne flytte hjem til min far men fordi hun var så beruset kan hun ikke huske det og jeg er stadig hjemme når min mor er beruset og dagen efter er det weekend eller helligdag drikker hun så meget at næste dag er hun vågen om morgen og om dagen sover hun 2-4 timer
Min far prøver stadig at få os men det er ikke lykkes i nu Jeg har sagt til en af mine veninder at min mor er alkoholiker og hvordan jeg har det men jeg bliver tit ked af det så om aften føler jeg kan jeg bare kan begynde at græde over ingenting men så græder jeg også i lang tid
Min lillesøster vil ikke flytte fra min mor fordi hun er bange for hvad hun vil gøre med vores hund ( vores mor har kommet med trusler om at aflive vores hund og vores hund betyder alt for os) og hun siger at hun vil ikke have at vores mor bor alene men hvis hun bor alene med min mor er jeg bange for at hun får en depration fordi det ef ikke sjovt eller rart at bo her
Jeg føler at jeg er ved at få en depration og jeg ved at jeg er meget indelukket hvis folk gør mig ked af det viser jeg det ikke men jeg spærre smerten inde jeg ved ikke hvorfor men det er noget jeg bare gør Jeg har haft det sådan her i mindst 2 år nu Jeg vil spørger om du/i kan hjælpe mig hvad skal jeg gøre? Skal jeg flytte? Og hvad med min lillesøster? Og min hund?
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære snart 15-årige pige
Mange tak for dit brev. Jeg synes, det er meget flot at du skriver her til med noget, der er så svært. Jeg gætter på, at din far har forsøgt at få bopælsadressen på jer igennem statsforvaltningen? Statsforvaltningen er dem, der afgør sager om samvær og bopæl, når forældre ikke kan blive enige… Nogen gange hjælper det, hvis børnene også taler med statsforvaltningen, det ved jeg ikke om du har prøvet?
Når man som du beskriver, har en forælder der drikker, og som man er bange for, tænker jeg, at I har brug for noget mere hjælp… Du skriver, at du har fortalt en af dine veninder, at din mor er alkoholiker og hvordan du har det, men jeg tænker, om der er nogle voksne, du har fortalt det til også? Det er de voksne, der skal tage ansvar for børn og sørge for, at de har det godt. Jeg tænker derfor, at det måske ville være en god ide, hvis du fortalte det til en, du stoler på? Det kunne være en lærer evt? Jeg ved ikke, om din far ved, at din mor drikker så meget? Det kunne også være andre i familien, som du føler, du kan tale med, eller måske en pædagog?
Jeg kan godt forstå, at du er rigtig bekymret for din søster og jeres hund, der betyder rigtig meget for jer.. Jeg tænker, at det er vigtigt, at kommunen du bor i, får at vide hvordan I har det derhjemme… I alle kommuner er der rådgivere, der arbejder med børn og familier, og de har pligt til at hjælpe børn, der har det svært. Hvordan de hjælper er forskelligt, men det kan evt. være at de taler med din mor om, hvad det gør ved jer at hun drikker, og måske prøver at hjælpe hende med at stoppe, så I kan få det bedre sammen derhjemme.
Hvis man skal kontakte kommunen, kan man evt. bare ringe op på kommunen og bede om at tale med en, der arbejder med børn og familier. Evt. kan din far ringe der til? Du kan også tale med en sød lærer, som måske kender de rigtige mennesker, man skal kontakte på kommunen og som kan sørge for at fortælle kommunen om, hvordan I har det… Hvis du selv gerne vil tale med en rådgiver på kommunen, har du ret til at have en bisidder med. Det kan være en voksen du kender, eller også kan du ringe til Børns Vilkår og bede om en bisidder fra bisidderkorpset. Her er voksne, der kender til børns rettigheder og hvordan tingene hænger sammen i en kommune. Du kan måske starte med at læse lidt mere om vores bisiddere her >>
Jeg tænker, at det er vigtigt, at du får noget hjælp og nogle voksne til at tale med, når du føler dig så ked af det og indelukket. Derfor håber jeg meget, at du kan bruge mine svar, og at du finder en voksen, der kan hjælpe dig… Du er altid velkommen til at skrive igen til BørneBrevkassen, eller kontakte vores BørneTelefon på 116 111 (det er anonymt og gratis), eller du kan også skrive på UngeChatten. Alle steder sidder der voksne der er klar til at lytte til dig, give råd og vejledning, samt svare på spørgsmål.
Mange venlige hilsner
BørneBrevkassen
Drikker din mor eller far for meget? Få flere gode råd her
Det er svært at leve med en forælder, der drikker for meget. Det kan føles som om, de slet ikke er sig selv. Alkoholen kan også gøre, at du ikke føler dig tryg og du kan måske føle, at din mor eller far vælger at drikke fremfor at passe på sig selv og sin familie.
Måske har du tanker som: Jeg tror mine forældre har et alkoholmisbrug! Min mor er alkoholiker, hvad kan jeg gøre? Min far drikker i smug, hvem skal jeg sige det til? Jeg kan ikke stole på min far, for jeg ved ikke hvornår han drikker sig fuld. Når min mor er ædru elsker jeg hende, men når hun er fuld, så er hun en helt anden person.
Hvis der er alkoholproblemer i din familie, er det vigtigt, at du ikke går alene med det. Her på siden kan du finde gode råd til, hvordan du får hjælp til at tale om det – og hvem du kan tale med det om. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.