Brev
Min mor drikker og karketerne rykker ned ad
Hej min mor drikker, hun drikker typisk inden hun skal på arbejde når hun kommer hjem og om aften er hun meget berudset.
det har stået på længe vi har været i retten men min mor vandt efter det er jeg ked af det og mine karketere i skolen går ned ad min moster og min far ved det godt men min moster kan ikke gøre noget ved det og min far prøver stadig at får mig og min lillesøster hjem til ham.
jeg har det meget dårligt hjemme hos min mor jeg kan ikke sove, er tit ked af det og jeg kan græde over indenting fx når jeg har grædt sidder jeg typisk på min værelse men en pude på min mave og græder når jeg holder op fjerner jeg pude og kan begynde at græde videre.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige på 14 år. Tak for dit brev, det lyder bestemt ikke til, at du har det særlig godt for tiden. Det må have været meget hårdt for dig følelsesmæssigt, at deltage i en retssag om, hvor du skal være. - I sær jo fordi dommen ikke blev, som du havde håbet på... Jeg kan godt forstå, at du græder meget, det må være meget svært at være dig. Derfor er det også godt, at du skriver herind til BørneBrevkassen, og jeg håber du kan bruge nogle af mine forslag. Du skriver at din far stadig prøver at få det lavet om. Jeg ved ikke, hvor meget du kan se din far, men som jeg læser dit brev, er du glad for at være ved ham. Jeg ved heller ikke, hvor han bor i forhold til dig, men kan du måske være ved ham så meget som muligt indtil ordningen forhåbentlig bliver lavet om. Måske er der også nogle søde veninder, du også kan være meget ved - men det løser jo ikke problemet og jo slet ikke for din lillesøster. Og det er jo helt uholdbart, at du (og din søster?) har det så skidt! Det kan være rigtig svært, at gå og vente på at myndighederne behandler en sag. Jeg er i tvivl om hvilke myndigheder din far har fat i nu, men i hvert fald, så er det kommunen (socialforvaltningen) der skal ind i billedet, når det handler om, at din mor drikker for meget til at kunne give dig og din lillesøster den omsorg, I har brug for.Jeg tænker, det ville være en god ide at fortælle din lærer, hvordan du har det. Måske kan din far også tale med skolen om, hvordan det går for dig hjemme. Din lærer er måske allerede bekymret for dig, fordi det derhjemme går ud over dine skolekarakterer. (Hvis lærerne får at vide, hvordan du har det hjemme hos din mor, så skal de nemlig underrette kommunen, dvs. fortælle kommunen at de er bekymrede for dig, så kommunen kan gå ind og se på, hvordan du og din søster kan få det bedre.) Det kunne også være en mulighed for din far, at ringe til Børns Vilkårs ForældreTelefon (nr. 35 55 55 57). Det kan være han allerede kender den, men der kan han få råd og vejledning til, hvad han skal gøre. Jeg tænker også, at det ville være en god mulighed for dig, at ringe til BørneTelefonen på 116 111, det er gratis, og der sidder nogle rigtig gode rådgivere som kan hjælpe dig. Måske kan rådgiverne hjælpe dig med at få kontakt til en af Børns Vilkårs Bisiddere. Det er nogle voksne, der kan hjælpe børn, med hvad det er der sker, når kommunen er i gang med at gennemgå en sag som din, hvor det som barn kan være vanskeligt at  finde ud af hvad der sker. Mange kærlige hilser BørneBrevkassen
Drikker din mor eller far for meget? Få flere gode råd her
Det er svært at leve med en forælder, der drikker for meget. Det kan føles som om, de slet ikke er sig selv. Alkoholen kan også gøre, at du ikke føler dig tryg og du kan måske føle, at din mor eller far vælger at drikke fremfor at passe på sig selv og sin familie.
Måske har du tanker som: Jeg tror mine forældre har et alkoholmisbrug! Min mor er alkoholiker, hvad kan jeg gøre? Min far drikker i smug, hvem skal jeg sige det til? Jeg kan ikke stole på min far, for jeg ved ikke hvornår han drikker sig fuld. Når min mor er ædru elsker jeg hende, men når hun er fuld, så er hun en helt anden person.
Hvis der er alkoholproblemer i din familie, er det vigtigt, at du ikke går alene med det. Her på siden kan du finde gode råd til, hvordan du får hjælp til at tale om det – og hvem du kan tale med det om. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.