Brev
Min mor drikker dagligt
Hej Brevkassen
Jeg er lige begyndt på gymnasiet, og min mors alkoholproblem påvirker min hverdag. Min mor har døjet med sit alkoholproblem omkring et år nu.
Jeg synes efter alt den tid der er gået med alkoholen, føler jeg at min mor er ved at blive mere og mere mentalt ustabil.
Hun er lige så småt ved at, true med at flytte ud fra familien, at hun ikke vil have noget med nogen fra familien at gøre, at min far og jeg selv skal stå for økonomien.
Jeg har selv også prøvet, at snakke med min mor, prøvede meget dybtgående at foreklare hvordan det påvirker mig, men hun tager intet til sig og forsætter bare.
Det er meget tunge ord at få smidt i hovedet på en i hverdagen, når man prøver at koncentrere sig med sin skole, arbejde osv.
Jeg håber er I kan komme med nogle gode råd.
Tak på forhånd
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år
Det er rigtig nok en svær situation, du står i. Jeg synes, at det er så fint og godt, at du har sat dig ned og talt med din mor om det, selvom der ikke kom noget ud af det. Det er svært, at leve med en forælder der drikker. Det kan føles som om, at de slet ikke er sig selv. Og alkoholen kommer indimellem til at vinde over ansvaret og omsorget for familien - selvom omsorgen og kærligheden helt sikkert stadig er der.
Har du mon også tale med din far om, hvordan du har det med det hele? Han har nemlig også et ansvar for, at hjælpe og støtte dig i sådan en situation. Det er vigtigt, at det er trygt og rart, at være derhjemme - og det lyder det ikke som om, at det er lige nu. Jeg kan også høre, at det går ud over din hverdag i øvrigt. Og sådan skal det ikke være. Det er vigtigt, at der er nogen der hjælper dig med at tage ansvar for situationen - det skal du ikke stå alene med.
Måske ved din far ikke helt, hvad han skal gøre? Det kan ofte føles skamfuldt, når nogen i familien har et misbrug. Man bliver bange for, hvad andre tænker, og det kan resultere i, at man holder det som en hemmelighed. Er det mon også sådan hjemme hos jer?
Når sådan noget holdes som en hemmelighed, så er det meget svært, hvis ikke helt umuligt, at få løst problemet. Og der er ingen tvivl om, at din mor har brug for hjælp til at få styr på sit misbrug, så jeres familie kan komme til at fungere på en god måde. Derfor er det super godt, at du vælger at skrive til os.
Jeg vil anbefale dig, at du får det talt med en voksen, som du har tillid til. En som du tænker, kan hjælpe. Måske en anden fra familien. Hvad med dine bedsteforældre? Eller hvis din mor har søskende eller en god veninde, så kunne du også prøve at fortælle det til dem. Det kan også være en vejleder eller lærer på gymnasiet. Ofte er det rigtig godt, når andre "opdager" problemet, for så kan man ikke holde det hemmeligt længere. Det kan gøre det nemmere, at erkende at der er brug for hjælp.
Derudover vil jeg anbefale dig at se lidt på følgende hjemmesider De drikker derhjemme og Hope, som er anonyme rådgivninger ligesom BørneTelefonen; blot med specifikt fokus på alkoholmisbrug.
Her tror jeg, at du kan få den hjælp, du har brug for. Du kan også læse mere på vores hjemmeside her: https://bornetelefonen.dk/tema/alkohol-familien
Skulle du generelt bare have brug for at tale med nogen, som ikke er familie, så kan du til enhver tid ringe eller skrive anonymt til BørneTelefonen. Din far kan også ringe til vores ForældreTelefon, hvor han kan få en anonym snak og gode råd.
Vi vil også kunne hjælpe dig med at finde ud af, hvordan du skal få talt med nogen om det, hvis du har brug for hjælp til det. Vi er der for dig!
Kærlig hilsen
BørneTelefonen