Brev
Min mor drikker
Kære BørneTelefon
Jeg er en pige på 15 år, og min mor drikker. Hun bliver fuld hver dag, og det påvirker mig sindssygt meget, og går desværre udover min skolegang.
Jeg har snakket med min lærer om det, som jeg stoler meget på. Hun mener, at en psykolog vil være det rigtige for mig, men jeg vil gerne væk.
Jeg går i 8. klasse, og vil gerne flytte hjemmefra når jeg skal i gymnasiet. Jeg ved alt om de penge jeg kan få, og hvem jeg skal kontakte, jeg ved bare ikke om jeg tør eller er klar.
Jeg har virkelig ikke lyst til at være hjemme længere, men har ingen andre steder at tage hen. Har I nogle gode råd eller forslag?
Mhv M
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej M.
Det lyder da ikke rart med din mors drikkeri. Jeg kan godt forstå at du gerne vil flytte hjemmefra og lige have lidt luft fra de problematikker, der skabes omkring din mors alkoholmisbrug.
Jeg må give din lærer ret i at det kan være en god idé at starte til psykolog. På den måde kan du få snakket tingene lidt igennem og måske finde ud af, hvordan du kan komme videre i livet. Ved du, om din lærer har lavet en underretning til kommunen? Hvis din lærer har det, burde kommunen komme og hjælpe på den ene eller anden måde. Det kan være at dig og din mor kan få bevilget nogle samtaler med en familierådgiver, så I kan lære at bo sammen, indtil du finder et andet sted at bo. Det kan også være, at kommunen kan hjælpe dig med at finde et sted, du kan bo. Måske kan din mor også få tilbudt noget alkohol-afvænning, som kan hjælpe på jeres situation.
Det er vigtigt, at du får noget hjælp, så du ikke står alene med din mors alkoholmisbrug, for det er en alt for stor opgave at stå med alene som 15 årig. Har du eventuelt noget familie der kan hjælpe. Måske en far, moster, onkel, mormor, morfar eller andre?
I forhold til om du er klar til at flytte hjemmefra, er det svært at svare på. Det kræver en del ansvar at bo alene, men hvis din mor har et alkoholmisbrug, er du måske vant til at klare dig selv. Det vil en psykolog også kunne hjælpe dig med. Du kan da prøve at give samtaler med en psykolog en chance, og hvis det ikke fungerer for dig, kan du jo stoppe med psykologsamtalerne.
Hvis din lærer ikke har kontaktet kommunen, kan du faktisk selv tage kontakt til dem - eller vi kan hjælpe dig her fra BørneTelefonen. Vi har ansat bisiddere, der hjælper børn og unge over hele landet med at tale med kommunen. En bisidder sørger for, at du bliver hørt, og at kommunen giver dig den hjælp, du har ret til. Det kunne måske være rart for dig at have en person til at støtte dig og til at forklare de ting, du evt. ikke forstår. En bisidder er gratis, og du kan bare ringe til BørneTelefonen på 116111 og bede om at få en bisidder.
Kærlig hilsen BørneTelefonen