Brev
Min mor drikker
Hej.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.
Min mor drikker, og hun drikker rigtig meget. Jeg har vidst det i snart 3 år nu, men min far siger at hun har drukket i over 9 år.
Jeg ved ikke hvorfor det går mig sådan på, men jeg har bare ikke lyst til at være i nærheden af hende. Jeg har to yngre brødre. Den ene er 6 år og den anden er 3 år, og da jeg ikke ved hvad der vil ske med dem, hvis jeg siger noget til nogen, har jeg aldrig turde sige noget.
Jeg føler mig virkelig svigtet, jeg ved ikke om det er dumt, men jeg føler at jeg ikke længere kan stole på noget af det hun siger, for hun hele tiden lyver over for mig. Jeg er også begyndt at være en smule bange når hun skal kører mig på arbejde.
Vi bor ude på landet så jeg bliver nødt til at blive kørt på arbejde og sidst hun kørte mig var hun fuld. Jeg kunne mærke det da hun slingrede en del og knap nok ville tale til mig.
Det er farligt for både hende selv, mig og alle omkring os. Derudover kommer den 6 årige af mine brødre heller ikke i skole hvis hun er for fuld til at køre ham og det synes jeg er vildt forkert, men jeg kan ikke gøre noget.
Jeg tager bussen og kan derfor godt selv passe min skole. Selvom at det nogle gange kan være svært at koncentrere sig om det. Det er begyndt at blive rigtigt slemt her på det seneste og jeg har bare ikke lyst til at bo hos hende længere.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre fordi at jeg er bange for hvad der vil ske med mine brødre.
17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Hvor er det godt, at du rækker ud efter hjælp.
Dit brev viser mig, at du er meget omsorgsfuld og gerne vil passe på dig selv og dine små brødre. Men jeg kan også se, at du er alene med et alt for stort ansvar for dig selv og dine brødre.
Jeg synes, det er så godt, at du åbner op og fortæller mig om, at det er svært at være derhjemme, når din mor drikker.
Du skriver, at din mor drikker og har drukket i mange år. Du skriver, at du ikke kan stole på hende, fordi hun lyver. Du er begyndt at blive bange, når din mor kører dine brødre til skole efter at have drukket. Du skriver også, at din lillebror på 6 år slet ikke kommer i skole, når din mor er for fuld. Jeg kan forstille mig hvor ubehagelig og utrygt, det må føles for jer.
Alle de ting du har beskrevet i dit brev, bekymrer mig. Du og dine brødre har brug for hjælp nu.  Jeg kan sagtens forstå, det kan føles overvældende og skræmmende at fortælle det til nogen. Men det er vigtigt at skaffe hjælp, så du og dine brødre kan vokse op i tryghed og komme i skole.
Forestil dig, at din mor en dag er ude af misbruget og kan se, hvor hårdt du kæmpede for at skaffe hjælp til familien. Jeg kan ikke tro andet, end at hun inderst inde vil føle sig heldig over at have en datter som dig.
Der er flere steder, hvor du og din familie kan skaffe den hjælp, som I skal bruge:
• En voksen fra BørneTelefonen (en bisidder) kan tale med dig og vejlede dig, så længe du er under 18 år. Bisidderen er professionel og kan hjælpe din familie til at få den rigtige hjælp hos kommunen. Du kan tale med en bisidder på tlf. 35 55 55 59 (tast 2). Måske har du brug for at se, hvordan man kan tale med en bisidder? Se her, hvordan Terese har fået hjælp af en  bisidder: Terese fik en bisidder fra Børns Vilkår Læs om anonymitet her, før du kontakter bisidderen: https://bornetelefonen.dk/bisidder-boernetelefonen/
• Nu ved jeg ikke, om du har snakket med din far om din mors misbrug, men kunne det mon ikke være en god ide at italesætte dette overfor ham? Jeg tænker det kan være rigtigt godt, hvis I sammen kan finde løsninger, og hjælpe din mor på rette vej. Du og din far, kan endda også få anonym rådgivning fra kommunen. Her kan I få rådgivning fra eksperter i, hvordan i hjælper din mor bedst.
•  Jeg ved slet ikke, om du kan bruge din far i denne svære situation. Du skriver intet om ham i dit brev til mig. Hvis du ikke kan overbevise din far om behovet for hjælp udefra – så tag fat i en anden voksen. Det kunne være din klasselærer, onkel eller en helt anden. Det skal bare være en person, der kan hjælpe dig med at skaffe mere hjælp.
• Du kan også søge om anonym rådgivning hos din kommune. Du kan google ’anonym rådgivning’ og din kommunes navn for at finde nummeret. Hvis du er tvivl, kan du ringe til BørneTelefonen på tlf. 116 111. Så kan vi finde nummeret sammen. Her kan du tale med en rådgiver, der kan fortælle dig om mulighederne for hjælp i netop din kommune.
• Hvis du har brug for konkrete forslag til, hvordan du kan tage den svære samtale med din mor, kan du kontakte TUBA eller Hope Ung. De har stor erfaring med at tale med unge, der er ramt af udfordringer med alkohol i hjemmet. De vil kunne hjælpe dig med at lægge en plan for, hvad du skal gøre.
• Det er hårdt at have en mor med misbrug. Derfor kommer det ikke bag på mig, at du også oplever koncentrationsbesvær. Det er en helt naturlig reaktion kroppen afgiver, når tankerne konstant kredser om problemer derhjemme. Du kan måske tale med din studievejleder på skolen – eller som jeg før har nævnt en af lærerne? De har brug for at vide, hvis du har problemer. Lærerne i skolen har faktisk pligt til at hjælpe dig – og du har ret til hjælp!
Jeg har snakket med børn og unge, der har kontaktet BørneTelefonen, og som har oplevet noget lignende med deres mor. De fortæller, at de elsker deres mor, når hun er ædru, men hader hende, når hun er fuld. Nogle har skammet sig deres mor og fået skyldfølelse over, at de har det, som de har det. Måske kan du genkende det.
Derfor er det så godt, at du nu med dette brev har taget et kæmpeskridt, så du og din familie får den hjælp, I har brug for – og ret til.
Du er altid velkommen til at kontakte os igen, for du har altid os.
Jeg sender dig alle mine bedste tanker.
Kærlig hilsen Børnetelefonen