Brev
Min mor bruger min lille søster som våben
Hej brevkasse.
Jeg er en pige på 18 år med en lille søster på knap 10 år, vores mor drikker og derfor har jeg valgt at flytte til min far.
Jeg vil så inderligt gerne redde min søster fra min mors alkoholisme, da min min mor bliver meget aggressiv, voldsom og uretfærdig når hun drikker.
Min lille søster er dybt ulykkelig over forholdene, men er for lille til at forstå hvad hun dog skal gøre.
Vi har været igennem systemet med sammenværsaftsler osv, skal vi gå den vej igen?
Vores tidligere famile konsulent har lige afsluttet et forløb med os efter 3-4 år, dog har hun ALDRIG gjort noget ved alkoholen selvom hun har overværet det, min mor er flyttet til byen F. så vores tidligere familie konsulent kan ikke helt bruges da det var på Sjælland.
For et par uger siden fik min mor så et tilbagefald, efter det egentlig kørte rimelig okay,
jeg er fortvivlet.
I vil måske mene det er en voksen konflikt, men det er min søster og jeg vil kæmpe for hende, koste hvad det koste vil.
På forhånd tak
Pige, 18 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige,
Mange tak for dit brev. Hvor er jeg glad for at du skriver herind, for jeg giver dig helt ret I at forholdende i din familie bestemt ikke lyder til at være optimale som de er lige nu. Jeg vil gøre hvad jeg kan for at hjælpe dig med hvordan din søster og også din mor kan få den nødvendige hjælp, så I alle kan få det bedre.
Jeg ved fra andre børn og unge hvor svært det er at have en forælder der drikker. De har, ligesom dig, oplevet hvordan alkohol påvirker deres mor eller far, og gør dem aggressive, voldsomme og uretfærdige. Herudover, har mange følt det utrygt at være hjemme, fordi de ikke kunne forudsige hvilket humør deres mor eller far var i, og bekymrede sig altid om hvorvidt de havde drukket eller ej. De følte sig splittede da de jo stadig elskede at være sammen med deres forælder når han/hun var ædru, og de ønskede ikke at gøre dem kede af det ved at ønske at flytte et andet sted hen. Kan du mon genkende nogle af disse refleksioner?
Som du selv er inde på burde det være en voksenkonflikt. Du virker til at være en utrolig omsorgsfuld og betænksom pige, samtidig med at du er stærk og handlingsorienteret. Det er nogle kvaliteter du i den grad kan være stolt af og jeg er sikker på de vil føre dig langt her i livet. Jeg synes det er godt gået at du har valgt at flytte hjem til din far permanent, særligt fordi jeg fornemmer at du er afklaret med denne beslutning, som for de fleste ikke er nem at tage. Derudover lyder det som om I igennem flere år har fået hjælp fra en familiekonsulent i kommunen. I har forsøgt samværsordninger, skriver du. Kom de mon i stand på grund af jeres mors alkoholproblem? Mon der blev sat andre ting i værk for at hjælpe jer? Det undrer mig at der ikke er blevet gjort mere ved din mors alkoholisme, og kan godt forstå du er fortvivlet, nu hvor I har afsluttet et forløb, og din mor og søster er flyttet til en ny kommune.
Alle kommuner har alkohol-afvænningsprogrammer og familiekonsulenter der vil kunne hjælpe din mor og søster, så giv ikke op, der er hjælp at få. Jeg vil også anbefale du går ind på http://www.hope.dk/ung/faahjaelp.html, som er en hjemmeside, hvor du finder en liste over de steder, hvor du kan få hjælp. Du skal bare klikke dig ind på det sted i landet, hvor du bor, for at se mulighederne.
Når man er under 18 år kan man få det der hedder en bisidder her fra Børns Vilkår. Din søster vil altså have mulighed for at få en. En bisidder kan f.eks. underrette kommunen, hvis det er svært selv at gøre det. Bisidderen kan også tale din søsters (og din) sag overfor kommunen, så hun kan få den støtte og hjælp, hun har brug for og ret til. Håber derfor du vil fortælle din lillesøster om BørneTelefonen og anbefale hende at kontakte os, så vi kan lytte til hende, men også fortælle om de muligheder hun har for at få hjælp. Nummeret er 116 111, og her sidder rådgivere klar ved telefonen, som er vant til at tale med børn, også børn på 10 år. Måske du kan sidde ved siden af hende, for at støtte hende? Vi vil også kunne fortælle hende, at hun har det, der hedder initiativret. Når man er fyldt 10 år,kan man bede Statsforvaltningen om at holde et møde med jeres forældre, hvis man ikke har det godt med det, der er blevet bestemt, fx hvor hun skal bo, hvor tit hun har samvær eller andet hun er ked af. Du/I kan læse meget mere om dette på vores temaside om skilsmisse: https://bornetelefonen.dk/skilsmisse-rettigheder.
Jeg tænker at din far også er din søsters far, og at han også ønsker at din søster har det så godt som muligt. Er det rigtigt forstået? Jeg ved godt at det også for forældre kan være svært at se hvad man har af muligheder for at hjælpe sit barn i forbindelse med skilsmisse-deleordninger og andet. Hvis han har mod på at hjælpe med at tage kontakt til kommunen og Statsforvaltningen, så vil han kunne få råd og vejledning på vores ForældreTelefon 35555557 til hvordan han kan gøre det. Jeg synes nemlig det er vigtigt at du ikke er alene om at hjælpe din søster, selvom jeg er klar over du har en enorm styrke og vilje til at kæmpe for hende. Kunne du mon snakke med din far om hvordan I kan hjælpe din søster sammen? Måske det kunne komme i stand at hun boede hos jer, i hvert fald ind til din mor fik den nødvendige hjælp til at det hele kom op at køre fint igen. Herefter vil det også være vigtigt at der er lagt en plan fra Kommunen om hvordan tilbagefald kan forebygges, så din mor ikke begynder at drikke igen. Hvad tænker du mon om det jeg skriver?
Jeg håber du føler du har fået nogle ideer til hvordan du kan komme videre med hvordan du kan hjælpe din søster. Jeg håber også du vil snakke med din far om det, eller måske en med en anden voksen som du har tillid til. Du er også altid velkommen til at skrive eller ringe herind, hvis du har brug for det. Bliv ved med at bevar troen og viljen, så er jeg sikker på det nok skal blive bedre. Jeg ønsker dig og din søster al det bedste med på vejen.
Kærlig hilsen,
BørneTelefonen