Brev
min historie
Hej
jeg er en pige på 11
da jeg var 6 måneder gik mine forældre fra hinanden
min mor. Fik forældre myndigheden
jeg har en storebror på 16 og to små brødre på 6 og 9
mine brødre på 6 og 9 har ik samme far som mig
min mor flyttet til fyn og fik en kæreste der gik kun en månedet så begyndte han at slå hende
han slog også os
han slog ver dag
de begyndte at drikke øl og sådan noget det gjorde min mor og min gammle pap far
min rigtige far boede i jyland og vi skulle tage toget ver fjordnes dag
efter fem år skulle vi tage toget hjem til min mor og pap far
min gamle pap far kørte forbi os ringet han til min storbror og sagde viskulle gå hjem ogder var 20 km
vi havedet gået så langtto gange men det vil mig og min store bror ik så vi tog toget uden billet hjem til min far
min mor og pap far vidste det jo ikkemen så var vi hjemme ved min far min mor ringet til min far så sagde min far at vi var hjemme ved ham så sagde min mor at vi skulle tage hjem dagen efter men vi ville ik hjem og blive slået så vi flyttet hjem til vores far
vi fik døds trusler
så flygtede min mor fra mi gamle pap far hun flyttet til jyland
jeg så hende i smug
jeg. Måtte ik for min far
hun sagde til mig at hun var bange for min gamle pap far
så fandt jeg ud af at min far tog narko og hash
han solgte det forand mig
han havedet ik noget hus så fik han en kæreste hun boede et sted hvor der var et værelse så mig og min stor bror sov ved min far mor
jeg flgtede hjem til min mor pga jeg ik kunne med min farmor hun lavet forskel mellem migog min storbror hun kunne ik lide mig
min storbror vil ik med over til min mor men han ser vores mor nu han vil godt flytte hjem til min mor men er bange for at vores far ik vil se ham fordi da jeg flyttet hjem til min mor kodet jeg kontakten med min far altså han kodet kontakten til mig
han svaret ik på mine sms,er så nu har jeg ik set ham i et havlt år
savner min far rigtig meget og det går ud over skolen
laver ik noget der nede for er altid ked af det fordi jeg savner mn far
hvad skal jeg dog gøre
ps min mor arbejder meget på at få min storebror.
Og hun er stolt over at hun tur flygte fra min gamle pap far
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Din historie, fik mig til at tænke på, at du har et stort mod, når du fortæller om alle de ting, du og dine søskende har været gennem - og de ting du kæmper med nu. Du spørger om, hvad du dog skal gøre? Jeg håber mit svar kan hjælpe dig, så du får nogle ideer til, hvad du kan gøre og hvad der skal voksen hjælp til.
Jeg kan godt forstå, at det er svært at lave noget i skolen med alle de tanker, der kører rundt. De fylder meget og derfor er det vigtigt, at der også er nogle voksne som hjælpe med, at der sker nogle gode ændringer i dit og din families liv. Så du kan få færre bekymringer og mere tid til leg og skole.
Mon din skole ved, at du har mange bekymringer og kan du tale med dem om det? Det vil være godt, at de ved hvordan du går og har det, så de kan passe på dig og hjælpe dig.
Du lyder til at være en stærk pige, når du tør sige fra overfor det, du ikke synes er ok – fx din farmors opførsel og din papfar. Jeg kan forestille mig, at det har været nogle svære beslutninger, du har taget. Det fortæller mig, at du er en pige, der kan mærke når det ikke føles ok for dig og du gør dit bedste for at det skal blive godt. Den styrke og mod kan hjælpe dig i dit liv.
Jeg kan godt forstå, at du savner din far. Selvom der nogle ting, han har gjort som er forkerte, så savner du de gode ting ved din far. Hvis du gerne vil i kontakt med ham, så kan det måske være en ide at skrive breve til ham og sende det med posten. I brevene til ham, kan du skrive de ting, som du har brug for at han ved, du går og tænker på. Det er ikke sikkert han svarer, men du kan skrive de ting, du har brug for at dele med ham. Det håber jeg vil hjælpe lidt på savnet
Du fortæller, at din mor arbejder meget på at få din storebror. Ved du, hvordan hun gør det?  Det kan du måske også spørge din mor om? Måske kan hun ringe til vores ForældreTelefon på 35555557, og få hjælp til, hvad hun kan gøre?
Der er sket mange ting i dit og dine søskendes liv, som ikke er ok og overfor børn - både fra din papfar, mor og fars side, det fornemmer jeg også, at du ved, når du vælger at skrive de ting i din historie
Mon du har snakket med andre voksne om alle de ting der er sket i dit liv? Det kan være voksne fra skolen eller fra kommunen...? Så der er nogen, som ved,  at du er blevet slået af din papfar og de andre ting, du har været udsat for? Jeg håber, du vil snakke med en lærer, pædagog eller andre voksne, som passer på dig.
Nogle af lærerne har måske lagt mærke til, at du er ked af det og ikke får lavet noget i skolen. Mon du fortæller dem hvorfor du er ked af det, og de andre ting som er sket?  Ellers tænk over, hvem du vil snakke med eller skrive det til, så du og din familie kan få hjælp. Måske kan du vise dit og mit brev til en voksen på skolen eller sfo'en, så de kan hjælpe med, at det bliver bedre for dig og din familie.
Jeg håber, at du vil ringe ind til os på BørneTelefonen på 116111, så vi kan snakke mere med dig om, hvordan du har det og det vi kan hjælpe med. Vi har åbent alle dage fra kl 11 - 23.
Måske har du brug for en voksen fra BørneTelefonen, hjælper dig med at snakke med kommunen om, at du gerne vil se din far og storebror igen eller om de andre ting der er sket med dig. Det kalder vi en bisidder, og det kan du læse mere om her
Jeg håber, at du har fået nogle ideer, som du kan bruge til noget. Det er så modigt, at du har skrevet brevet og på den måde gør noget for at ændre på tingene.
Mange tanker og knus fra BørneTelefonen