Min far har et alkoholmisbrug

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dig.

Tak for dit brev. Du beskriver situation meget vel reflekteret. Det virker som om du er god til, at være ærlig omkring dine føler både her til mig og til andre.

Jeg kan godt forstå, du ikke kan lide at din far drikker på den måde han gør. Jeg kan forestille mig, at usikkerheden i hvor du har ham, kan være svær.

Det lyder som om du snakker med din søster og mor om hvad der foregår. Jeg bliver nysgerrig på om I mon snakker med din far om det? Mon han ved hvordan det påvirker dig, at han drikker?

Det er rigtig stærkt, at du kan dele dine følelser med mig. Jeg ved fra andre unge, at de har oplevet det som en stor hjælp at snakke med andre om det, der er svært. Jeg tænker på, om du mon kan bruge det mod du har vist mig, til at fortælle en ven/veninde på efterskolen om din far? Så kunne det være det også kunne blive nemmere at have ham/hende med hjem en dag. Jeg kan godt forstå, at det ikke er rart at have nogen med hjem hvis han måske er fuld. Mon det kunne give mening for dig, at snakke med din kusine om hvordan hun forholdt sig til dette da hun boede hjemme?

Hvis du gerne vil have yderligere hjælp til de svære følelser der kan være omkring det, at din far drikker, så findes der en organisation der hedder TUBA, som arbejder med børn og unge hvis forældre har et misbrug. De tilbyder online rådgivning for alle, samt terapi i nogle kommuner. Du kan læse mere om dem her: https://tuba.dk

Jeg kan godt forstå, at du ville ønske han aldrig var fuld når du er tilstede. Desværre kan ingen tvinge din far til, at stoppe. Men i de fleste kommuner findes der hjælp, i form af behandling og rådgivning til folk med et alkohol misbrug. Alle kommuner har en åben, anonym rådgivning du kan ringe til og høre hvad der findes af tilbud, i din kommune. Måske du kunne snakke med din mor hvordan hun kunne hjælpe din far i behandling? Det vigtigste er, at du husker på, at det IKKE er dit ansvar hverken, at han drikker eller, at få ham til at holde op.

Du har vist rigtig meget styrke i, at fortælle så åbent om dine tanker og følelser. Jeg tror på, at du kan bruge denne styrke videre frem til, at finde den rigtige vej for dig gennem det her. Vid at der er steder derude der gerne vil hjælpe dig, og at du altid er velkommen til at kontakte Børnetelefonen igen og få yderligere hjælp.

Kram til dig fra Børnetelefonen.

Drikker din mor eller far for meget? Få flere gode råd her

Det er svært at leve med en forælder, der drikker for meget. Det kan føles som om, de slet ikke er sig selv. Alkoholen kan også gøre, at du ikke føler dig tryg og du kan måske føle, at din mor eller far vælger at drikke fremfor at passe på sig selv og sin familie.

Måske har du tanker som: Jeg tror mine forældre har et alkoholmisbrug! Min mor er alkoholiker, hvad kan jeg gøre? Min far drikker i smug, hvem skal jeg sige det til? Jeg kan ikke stole på min far, for jeg ved ikke hvornår han drikker sig fuld. Når min mor er ædru elsker jeg hende, men når hun er fuld, så er hun en helt anden person.

Hvis der er alkoholproblemer i din familie, er det vigtigt, at du ikke går alene med det. Her på siden kan du finde gode råd til, hvordan du får hjælp til at tale om det – og hvem du kan tale med det om. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.
Stem

Forældre og alkohol