Brev
Min far er misbruger af alkohol
Hej,
jeg er en pige på snart 13 år
min far er alkoholiger og ryger has og sådan noget
jeg så børnetelefonen i tv’et og tænkte at i måske kunne hjælpe mig
jeg ville have ringet men jeg har lige skiftet nummer så jeg kan ikke. 🙁
Men som sagt min far er alkoholiger og det har stået på siden jeg var et halvt år,
mine forældre er skilt så jeg oplever ikke ligeså meget som min lille bror har gjort
han har altid boet med min papmor og min far men de er flyttet fra hinanden for nogle måneder siden,
min lillebror er meget utryg ved at være ved min far alene hvilket påvirker mig fordi jeg er bekymret for min bror. 🙁
Min far har mange forkerte venner som er i samme problemer som ham.
Mig og min mor har været til psylog og det har min lillebror også men jeg har virkelig ville sige hvad jeg føler til min far men jeg tør ikke..
Min far kan blive rigtig rasende hvilket jeg har oplevet på min papmor og hørt fra min mor fordi at hun engang skrev ”Hvordan synes du det går (navn)?” ”Amen det går fint?” ”Jamen jeg synes du skal stoppe med at tage så meget alkohol..” Og så kaldte han hende sindsyg og at han ville have børnemyndighed over mig og min bror og osv..
Og jeg tør bare ikke at sige det for jeg er bange for at det vil gå ud over min papmor og mor. 🙁
Der var en periode hvor jeg ikke var sammen med min far i 2 måneder fordi at jeg var sur på ham over at han havde valgt det,
min far kom ikke til mine fødselsdage uden at jeg måtte plage ham om det for at være sammen med ham.
Jeg fandt så ud af at han ikke ”Arbejde” som han altid sagde når jeg spurte ham men han var istedet sammen med.. Nogle forkerte kvinder…
Hvilket sårede mig så hvad skal jeg gøre? );
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på snart 13 år,
Mange tak for dit vigtige brev. Vi vil rigtig gerne hjælpe dig.
Du beskriver tingene virkelig klart, og det er tydeligt at du er en meget klog og omsorgsfuld pige. Det må også have krævet mod, at skrive til os?
Men selvom du både er en klog, moden, omsorgsfuld og modig pige, så har du brug for at nogen hjælper dig. Og du har ret til at få hjælp.
Misbrug af alkohol.
Det er et stort problem når voksne drikker – og tager stoffer. Det er et problem for dem selv – Men vigtigst af alt, så er det et stort problem for børnene. For det kan bl.a. betyde nogen af de ting som du oplever:
At de voksne lyver
At de voksne bliver aggressive og voldelige
At de voksne ikke kan passe på sig selv og deres børn
At de voksne gør ting der sårer og skader deres børn
Hvis du gerne vil vide mere om, hvordan andre børn oplever det at have en forældre der misbruger alkohol og stoffer, så kan du evt. tjekke www.tuba.dk og www.dedrikkerderhjemme.dk. Det er steder du kan få hjælp fra folk der arbejder med alkoholmisbrug, og har stor erfaring i at støtte og hjælpe børn.
BørneTelefonen kan også hjælpe dig.
Det lyder som om din far kan blive voldsom og siger truende og onde ting? Måske bliver han også nogen gange fysisk voldelig og bruger magt?
Under alle omstændigheder er det ikke godt for hverken dig eller din lillebror, at jeres fars alkoholmisbrug får ham til, at gøre de ting han gør. Hverken mod jer eller andre.
Din far kan få hjælp til at komme ud af sit misbrug. Men det kræver at han selv vil. Ingen kan hjælpe ham, hvis han ikke vil have hjælp.
Hvis du har lyst til at få en voksen udenfor familien, til at hjælpe dig, din lillebror og din mor, og beskytte jer mod din fars alkoholmisbrug, så kan du få en børnebisidder fra BørneTelefonen.
En børnebisidder kan f.eks. hjælpe dig med, at fortælle kommunen at du er bekymret for dig selv og din lillebror, og at I alle – også din far – har brug for at nogen hjælper jer.
Det kan også være, at du i første omgang helst bare vil tale med en voksen i vores rådgivning? Nogen gange kan det være en stor hjælp, bare at tale med en voksen der lytter og forstår.
Husk du altid kan ringe på 116 111 (når dit nummer virker igen), sms’se eller chatte med os. Det er tit lettere, at finde muligheder, når man kan tale direkte sammen. Det er gratis og du er helt anonym.
Jeg håber du har lyst til at kontakte os mere direkte? For vi vil rigtig gerne hjælpe dig.
Varme tanker og kærlige kram til dig fra BørneTelefonen