Min far er misbruger af alkohol

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på snart 13 år,

Mange tak for dit vigtige brev. Vi vil rigtig gerne hjælpe dig.

Du beskriver tingene virkelig klart, og det er tydeligt at du er en meget klog og omsorgsfuld pige. Det må også have krævet mod, at skrive til os?

Men selvom du både er en klog, moden, omsorgsfuld og modig pige, så har du brug for at nogen hjælper dig. Og du har ret til at få hjælp.

Misbrug af alkohol.
Det er et stort problem når voksne drikker – og tager stoffer. Det er et problem for dem selv – Men vigtigst af alt, så er det et stort problem for børnene. For det kan bl.a. betyde nogen af de ting som du oplever:

At de voksne lyver
At de voksne bliver aggressive og voldelige
At de voksne ikke kan passe på sig selv og deres børn
At de voksne gør ting der sårer og skader deres børn

Hvis du gerne vil vide mere om, hvordan andre børn oplever det at have en forældre der misbruger alkohol og stoffer, så kan du evt. tjekke www.tuba.dk og www.dedrikkerderhjemme.dk. Det er steder du kan få hjælp fra folk der arbejder med alkoholmisbrug, og har stor erfaring i at støtte og hjælpe børn.

BørneTelefonen kan også hjælpe dig.
Det lyder som om din far kan blive voldsom og siger truende og onde ting? Måske bliver han også nogen gange fysisk voldelig og bruger magt?

Under alle omstændigheder er det ikke godt for hverken dig eller din lillebror, at jeres fars alkoholmisbrug får ham til, at gøre de ting han gør. Hverken mod jer eller andre.

Din far kan få hjælp til at komme ud af sit misbrug. Men det kræver at han selv vil. Ingen kan hjælpe ham, hvis han ikke vil have hjælp.

Hvis du har lyst til at få en voksen udenfor familien, til at hjælpe dig, din lillebror og din mor, og beskytte jer mod din fars alkoholmisbrug, så kan du få en børnebisidder fra BørneTelefonen.

En børnebisidder kan f.eks. hjælpe dig med, at fortælle kommunen at du er bekymret for dig selv og din lillebror, og at I alle – også din far – har brug for at nogen hjælper jer.

Det kan også være, at du i første omgang helst bare vil tale med en voksen i vores rådgivning? Nogen gange kan det være en stor hjælp, bare at tale med en voksen der lytter og forstår.

Husk du altid kan ringe på 116 111 (når dit nummer virker igen), sms’se eller chatte med os. Det er tit lettere, at finde muligheder, når man kan tale direkte sammen. Det er gratis og du er helt anonym.

Jeg håber du har lyst til at kontakte os mere direkte? For vi vil rigtig gerne hjælpe dig.

Varme tanker og kærlige kram til dig fra BørneTelefonen

Drikker din mor eller far for meget? Få flere gode råd her

Det er svært at leve med en forælder, der drikker for meget. Det kan føles som om, de slet ikke er sig selv. Alkoholen kan også gøre, at du ikke føler dig tryg og du kan måske føle, at din mor eller far vælger at drikke fremfor at passe på sig selv og sin familie.

Måske har du tanker som: Jeg tror mine forældre har et alkoholmisbrug! Min mor er alkoholiker, hvad kan jeg gøre? Min far drikker i smug, hvem skal jeg sige det til? Jeg kan ikke stole på min far, for jeg ved ikke hvornår han drikker sig fuld. Når min mor er ædru elsker jeg hende, men når hun er fuld, så er hun en helt anden person.

Hvis der er alkoholproblemer i din familie, er det vigtigt, at du ikke går alene med det. Her på siden kan du finde gode råd til, hvordan du får hjælp til at tale om det – og hvem du kan tale med det om. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.
Stem

Forældre og alkohol