Brev
Min far er “alkoholiker”
Hej børnetelefonen,
jeg har et problem, jeg er 18 år, & Jeg elsker min far, men når vi er i økonomiske dårlige stillede drikker han, hele måneden… ca. 4 måneder årligt, Han kører, virker fraværende og sover ofte…
Det er jo ikke mit problem, men vil ikke ha han kører nogen ned, eller selv ender i et trafikuheld,..
Hvordan skal jeg sige det til ham ? :s
Dreng, 18 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 18 år
Mange tak for dit brev - hvor er det godt, du skriver. Det fortæller mig, du er helt klar over, at det ikke er ok, at din far drikker - og ind imellem kører bil, når han har drukket, og at du virkelig bekymrer dig omkring det, og hvad der kan ske både med din far og andre mennesker.
Du spørger, hvordan du skal sige det til ham. Du fortæller ikke, hvor din mor er i alt det her - men at din far ca. fire måneder i løbet af året drikker, når I er økonomisk dårligt stillede. Hvorfor mon der er fire måneder om året, hvor det er anderledes for jer?
Du vil gerne sige det til din far, men ved ikke hvordan, og du er 18 år og derfor i teorien "voksen". Imidlertid kan det stadig være svært for dig at stå alene med, og jeg tænker, det kunne være rart for dig at tale med en anden om det og eventuelt få hjælp derigennem til at sige det til din far? Du skriver ikke noget om din mor. Har du mon kontakt med hende? Og ved hun mon, hvordan det er med din far? Det kan også være, at det ikke er noget, som I taler om?
Det kan også være, at du har en moster, faster, mormor eller anden nært familie medlem, der kender til hvordan det er med din far - som du kan dele din bekymring med? Måske har du en lærer - eller en anden voksen, du er glad for, og kunne tale med? For så kan den voksne hjælpe dig med at få noget hjælp, så ikke du skal gå og være utryg ved at din far drikker og ind imellem kører, når han er fuld.
Måske du vil synes, det er svært at tale med en anden om, og måske har du ikke lyst til at blande andre ind i det, og det er helt forståeligt, men jeg tænker, at du skal passe på dig selv i det her, så du ikke kommer til at stå med et alt for stort ansvar helt alene. Hvis det er for svært at sige det, kan du måske vise dette brev og på den måde fortælle din historie?
Jeg håber, du finder ud af det.
Dit brev var meget kort, så måske der er nogen ting, jeg ikke helt har forstået, eller som du har lyst til at forklare yderligere, så kan du altid ringe til BørneTelefonen på tlf. 116 111 eller logge på UngeChatten. Det er gratis og anonymt.
Måske kan det være en hjælp for dig at læse om andre unge, der er i lignende situationer. Måske kan det inspirere dig til, hvordan du kan få talt med en voksen. Du kan læse andre unges historier på www.hope.dk/ung, og dér kan du også skrive med andre unge eller få anonym rådgivning af voksne, der kender til børn og unges oplevelser med at have forældre, der drikker for meget.
Med venlig hilsen
BørneBrevkassen
Drikker din mor eller far for meget? Få flere gode råd her
Det er svært at leve med en forælder, der drikker for meget. Det kan føles som om, de slet ikke er sig selv. Alkoholen kan også gøre, at du ikke føler dig tryg og du kan måske føle, at din mor eller far vælger at drikke fremfor at passe på sig selv og sin familie.
Måske har du tanker som: Jeg tror mine forældre har et alkoholmisbrug! Min mor er alkoholiker, hvad kan jeg gøre? Min far drikker i smug, hvem skal jeg sige det til? Jeg kan ikke stole på min far, for jeg ved ikke hvornår han drikker sig fuld. Når min mor er ædru elsker jeg hende, men når hun er fuld, så er hun en helt anden person.
Hvis der er alkoholproblemer i din familie, er det vigtigt, at du ikke går alene med det. Her på siden kan du finde gode råd til, hvordan du får hjælp til at tale om det – og hvem du kan tale med det om. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.