Brev
Min far er alkoholiker
Hej
jeg er en pige på 16 år.
Min far har et alkohol misbrug og jeg har virkeligt svært ved at acceptere det…
Mine forældre blev skilt i sommers, Men har siden da kun været hos min far fire gange, da jeg får det ubehageligt.
Jeg vil rigtig gerne kunne acceptere problemmet og komme viderer. Hvordan gør jeg det?
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år,
Hvor er det godt og modigt, at du skriver. Jeg vil forsøge at hjælpe dig, så godt jeg kan.
Jeg kan forstå, at dine forældre er blevet skilt, og at din far har et alkoholmisbrug, og at du har svært ved at acceptere det. Når en forældre har et alkoholproblem er det noget af det sværeste at acceptere. Det er helt naturligt, at du har det sådan, og rigtig mange unge står i den samme situation som dig.
Jeg kan desværre ikke sige dig, hvordan du accepterer det og kommer videre. Til en vis grad, tror jeg, at det altid vil gøre ondt, at din far har et misbrug, men med tiden kan du måske lære at leve med det uden at det fylder for meget. Jeg vil prøve at komme med nogle forslag til, hvordan du kan få hjælp til at udholde situationen.
Du skriver, at du får det ubehageligt ved at være hos din far. Men samtidig vil du måske gerne se ham, fordi han stadig er din far. Har jeg mon forstået det rigtigt?
Jeg tænker på, om det mon er muligt at lave aftaler med din far. Fx om at ses og lave noget sammen bare i nogle timer? Måske kunne I nøjes med at være sammen om dagen, og så kunne du tage hjem og sove hos din mor? Og kan din mor måske hjælpe dig med at få lavet gode aftaler med din far?
Kan du mon tale med din mor eller måske en lærer om, hvordan det er for dig, at din far har et misbrug? Det er vigtigt, at du har nogen voksne, som kan støtte dig, for det er rigtig hårdt at have en far, der drikker.
Det hjælper ofte, at læse om andre, der har det som dig. Har du prøvet, at læse de breve, der er skrevet til BørneTelefonen, hvor andre unge også har en forældre med et alkolholmisbrug? Det kan også være en idé at tale med andre unge, der kender til svigt og alkohol.
Ved du, at der findes grupper for unge i din situation? (pårørende grupper). Hos TUBA har de både chat og grupper, som du kan benytte dig af. Du kan få rådgivning anonymt og gratis ved at chatte med en rådgiver eller deltage i en gruppechat. Du kan også skrive til deres brevkasse eller Ung-til-ung forummet.
Du kan tale med og få hjælp af voksne i  Headspace Dem kan du tale med over flere omgange. Mange unge har fået hjælp der.
Du er også meget velkommen til at kontakte os igen her på BørneTelefonen på 116 111 eller på sms eller chatten.
Jeg ønsker dig alt det bedste og sender dig et kærligt kram.
Kærlig hilsen BørneTelefonen