min far drikker/ selvmord

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej 17 årig pige

Hvor er det godt du skriver herind i stedet for at lukke det inde i dig selv. Jeg kan sagtens forstå, at du er lidt “rundt på gulvet” og ikke helt ved, hvad du skal stille op med dine tanker og følelser.

Når man er vokset op med en forældre som drikker, sætter det spor i en. Eks. tvivl, kan jeg stole på min far?

Mange kommer i tvivl om, hvorvidt det de har oplevet nu også var sådan. Derfor er det lidt ærgerligt, at I har aftalt det er en hemmelighed. Man har brug for at dele sine tanker, følelser og oplevelser med nogen.

Når man ikke gør det kommer det til at fylde meget indeni en, fylde i ens tanker og i ens følelser. Det er som at holde en badebold nede under vand, det kan man gøre i lang tid, men pludselig hopper den op.

Sådan er det med også med dine oplevelser, du kan holde dem nede i en periode – men pludselig popper de op.

Hvis du kan tale med din mor om det der er sket, vil det hjælpe dig utrolig meget. At du kan fortælle hvordan du har oplevet det, og dine forældre kan lytte til dig.

Måske kan det virke fjollet, men det hjælper at andre lytter til ens oplevelser og tanker, så er det som om man bliver lidt lettere.

Det kan være du kan aftale om, at det ikke behøver at være hemmeligt mere? At I hjemme gerne må tale om det, og du måske kan tale med dine veninder om det. Det vil helt sikkert være det bedste for dig.

Hvis du føler, at de ikke er til meget hjælp, vil jeg anbefale dig at tale med din lærer, en venindes mor, et familiemedlem eller en anden voksen som du føler dig tryg ved.

At sluge en håndfuld piller er jo tegn på, at du ikke trives og det skal dine forældre vide, så de forhåbentlig kan hjælpe dig og støtte dig. Det er dine forældres ansvar at du har det godt, og på det du fortæller, lyder det som om at især din far har haft svært ved at overholde det ansvar.

Det er vigtigt at du reagerer, hvis han skulle finde på at slå dig igen. Du har ret til egen krop, og han må på ingen måde gøre dig ondt på den måde!

Hvis intet hjælper og du stadig har det skidt og ikke ved hvad du skal stille op, kan du også kontakte den anonyme ungerådgivning i din kommune. Du finder deres adresse og telefonnummer på deres hjemmeside.

Jeg vil ønske dig nogle gode snakke, for jeg tror på, at det er næste skridt for dig hen mod at få det bedre og blive mere glad.

De bedste hilsner fra Børnetelefonen

Drikker din mor eller far for meget? Få flere gode råd her

Det er svært at leve med en forælder, der drikker for meget. Det kan føles som om, de slet ikke er sig selv. Alkoholen kan også gøre, at du ikke føler dig tryg og du kan måske føle, at din mor eller far vælger at drikke fremfor at passe på sig selv og sin familie.

Måske har du tanker som: Jeg tror mine forældre har et alkoholmisbrug! Min mor er alkoholiker, hvad kan jeg gøre? Min far drikker i smug, hvem skal jeg sige det til? Jeg kan ikke stole på min far, for jeg ved ikke hvornår han drikker sig fuld. Når min mor er ædru elsker jeg hende, men når hun er fuld, så er hun en helt anden person.

Hvis der er alkoholproblemer i din familie, er det vigtigt, at du ikke går alene med det. Her på siden kan du finde gode råd til, hvordan du får hjælp til at tale om det – og hvem du kan tale med det om. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.
Stem

Forældre og alkohol